ایرانیان جهان
ساخت برچسب زيستي براي کاهش استرس
دوشنبه 15 آذر 1395 - 2:17:24 PM
ايرنا
تمام تجهيزات ردياب سلامتي تعداد ضربان قلب را در هر ثانيه اندازه گيري مي کنند؛ اما تمرکز اين تجهيزات بر ارزيابي فعاليت فيزيکي و ميزان کالري مصرفي کاربر است. اما برچسب هوشمند Lieft رويکرد متفاوتي دارد. در زير لايه خارجي سيليکوني اين برچسب، يک ژيروسکوپ با سه محور و يک حسگر الکتروکارديوگرام جاسازي شده است که هردو به منظور ثبت حرکات و ضربان قلب کاربر (با دقت کمتر از ميلي ثانيه) طراحي و ساخته شده اند. با توجه به اين که برچسب هوشمند روي بدن کاربر و زير نزديک ترين عضله بدن به قلب قرار مي گيرد، انتظار مي رود دقت و قدرت سيگنال هاي دريافتي آن بيش از ساير تجهيزات مورد استفاده براي ردگيري سلامتي باشد.
هدف از طراحي Lieft، کمک به کاربر براي تمرکز بر تغييرپذيري ضربان قلب يا به عبارتي فاصله زماني بين ضربان هاي قلب و همچنين آگاهي از نحوه ارتباط اين تغييرات با چرخه تنفس وي است.
هنگامي که اين برچسب هوشمند آثار استرس را تشخيص مي دهد، نوعي تمرين فيدبک زيستي را آغاز مي کند. براي اين منظور يک جفت موتور کوچک درون برچسب شروع به لرزش مي کنند و يک الگوي تنفسي را در اختيار کاربر مي گذارند که بر اساس آن مي تواند نحوه تنفس خود را ظرف سه دقيقه تنظيم کند. بدين ترتيب کاربر آرامش خود را تنها از طريق تغيير شيوه تنفس به دست مي آورد. متخصصان معتقدند اين شيوه تمرين تنفس مي تواند تغييرپذيري ضربان قلب را به طور متوسط 140 درصد بهبود بخشد.
قرار است اين برچسب هوشمند تا ماه جولاي سال 2017 ميلادي به بازار عرضه شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3022/ساخت-برچسب-زيستي-براي-کاهش-استرس
بستن   چاپ