ایرانیان جهان
افزايش 2 برابري انرژي حاصل از فاضلاب با باکتري
سه شنبه 9 آذر 1395 - 2:18:55 PM
ايرنا
از آنجا که فاضلاب شهري حاوي انواع مختلفي از مواد و ترکيبات ارگانيک است، يک منبع بالقوه انرژي محسوب مي شود. راهکار ايجاد يک سيستم تصفيه فاضلاب پايدار و خودکفا، شناسايي يک راهکار موثر براي تفکيک مواد ارگانيک از فاضلاب است. بدين ترتيب فاضلاب تصفيه شده و مواد ارگانيک به منظور توليد انرژي مورد استفاده قرار مي گيرند.
در حال حاضر رويکرد عمده تصفيه خانه ها استفاده از انواع ميکروارگانيسم ها از جمله باکتري ها و قارچ ها براي تجزيه مواد ارگانيک موجود در فاضلاب است. با استفاده از اين رويکرد در حدود 20 تا 30 درصد از مواد ارگانيک موجود در فاضلاب به شکل مواد جامد ته نشين و از فاضلاب تفکيک مي شود.
اما محققان بلژيکي براي افزايش کارآيي باکتري ها روشي را ابداع کردند که با استفاده از آن مي توان تا 55 درصد از مواد ارگانيک موجود در فاضلاب را تفکيک کرد. براي اين منظور محققان باکتري ها را در بازه هاي زماني مشخص تحت رژيم غذايي خاصي قرار مي دهند تا به حداکثر گرسنگي برسند. بدين ترتيب باکتري ها مقدار بسيار بيشتري از مواد ارگانيک را مي خورند و بخش زيادي از اين مواد بدون هضم کردن، دفع مي شود. سپس محققان با به کارگيري فرآيند خاصي، از مواد ارگانيک هضم نشده، انرژي به دست مي آورند.
به اعتقاد محققان اين شيوه تصفيه فاضلاب، انرژي لازم براي راه اندازي تصفيه خانه ها را تامين مي کند و نياز آن ها را به استفاده از منبع تامين توان الکتريکي خارجي رفع مي کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3014/افزايش-2-برابري-انرژي-حاصل-از-فاضلاب-با-باکتري
بستن   چاپ