ایرانیان جهان
پژوهشگر ايراني الگوريتمي براي پيش بيني لحظات آينده ابداع کرد
سه شنبه 9 آذر 1395 - 2:16:29 PM
ايرنا
`حامد پيرسياوش` مدرک کارشناسي خود در رشته مهندسي برق را در سال 2003 از دانشگاه علم و صنعت ايران دريافت کرده و اکنون به عنوان عضو هيات علمي در دانشگاه مريلند مشغول به فعاليت است.
اين استاد ايراني و محققان آزمايشگاه هوش مصنوعي و علوم رايانه دانشگاه `ام آي تي` اخيرا الگوريتم هوش مصنوعي جديدي را براي تهيه ويدئوهاي کوتاه حاوي شبيه سازي آينده از رويدادهاي قابل مشاهده در عکس هاي ثابت ابداع کرده اند.
به عنوان مثال اين الگوريتم بعد از مشاهده تعدادي عکس از امواج ساحلي، ويدئويي کوتاه توليد کرده که نشان مي دهد موجي ساحلي آرامش ساحل را بر هم مي زند.
اين الگوريتم با بررسي عکس هايي از بازي گلف نيز لحظات بعدي انجام اين بازي توسط افراد را در قالب ويدئويي کوتاه به نمايش گذارده است.
`کارل وندريک` Carl Vondrick دانشجوي دکتري دانشگاه ام آي تي در اين مورد مي گويد: اين موفقيت نشانگر درک عميق هوش مصنوعي از شرايط حال است، زيرا در غير اين صورت پيش بيني آينده ممکن نخواهد بود.
اين محققان در پژوهش هاي خود، دو گروه از شبکه هاي عصبي را براي تکميل اين تحقيق ابداع کرده و به کار گرفته اند که شبکه عصبي اول براي توليد ويدئو و شبکه دوم براي متمايز سازي آنچه که واقعي است و آنچه که بازسازي مي شود به کار گرفته مي شود.
هوش مصنوعي طراحي شده به تدريج قابليت طراحي ويدئوهاي شبيه سازي شده را تا آن حد بالا مي برد که صحنه هاي پيش بيني شده در ويدئوها شباهت کاملي به صحنه هاي واقعي برگرفته از عکس ها داشته باشند.
با تداوم فعاليت هوش مصنوعي و افزايش خودآموزي و توان درک آن ويدئوهاي توليد شده که آينده را پيش بيني مي کنند حتي 20 درصد واقعي تر از ويدئوهاي تهيه شده از عکس هاي واقعي از حال هستند.
البته نبايد انتظار داشت که در آينده نزديک اين فناوري منجر به توليد ويدئوهاي طولاني حاوي پيش گويي آينده شود.
در زمان حاضر، از اين طريق ويدئوهاي 1.5 ثانيه اي توليد مي شود ولي اميد مي رود در آينده اين زمان بيشتر شود.
از مدل سازي مذکور مي توان براي شناسايي ناهنجارها و شرايط غيرعادي امنيتي و کشف برخي اشيا و اجزا در تصاوير که در حالت عادي قابل شناسايي نيستند، استفاده کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3013/پژوهشگر-ايراني-الگوريتمي-براي-پيش-بيني-لحظات-آينده-ابداع-کرد
بستن   چاپ