ایرانیان جهان
خودروي آب‌سوزِ مخترع ايراني رونمايي شد!
سه شنبه 9 آذر 1395 - 1:15:26 PM
آريا
اين خودروي آب‎سوز اسفند 1394 براي نخستين بار در پانزدهمين نمايشگاه بين‎المللي محيط زيست در ايران رونمايي شد.
 جاسمي در اين مراسم گفت: «اين خودرو با آب کار مي‎کند و کاملاً دوستدار محيط زيست است. براي استفاده از آب به جاي بنزين و گازوئيل در اين خودرو نيازي به تعويض کليات خودرو نيست و اين جا‎به‎جايي سوخت با هزينه بسيار اندک  امکان پذير است.»
اين مخترع ايراني که عضو کانون ملي نخبگان جوان است، افزود: «60 ليتر آب در مخزن سوخت خودرو ريخته مي‎شود که 900 کيلومتر مسافت را در مدت 10 ساعت طي مي‎کند.»
وي همچنين گفت: «خروجي اين خودرو بخار است و هيچ‎گونه آلودگي محيط زيست به همراه ندارد. در هر يک ليتر بنزين، 29 مگاژول انرژي توليد مي‎شود در حالي که با هر يک ليتر آب 96 مگاژول انرژي توليد خواهد شد.»
جاسمي در فروردين 1395 دربارۀ اين اختراع خود که ثبت جهاني شده است، گفت در سال 2008 موفق به کشف اين فرمول شده است، اما اکنون با حمايت استاندار البرز و وزارت کشور قصد تجاري‏‎سازي آن را دارد.
وي افزود: «من خودرويي اختراع نکرده‎‏ام بلکه سوخت خودرو قابل تغيير است بدون اينکه موتور خودرو را دستکاري کنيم.»
جاسمي توضيح داد که چون فرمول آب هيدروژن 2 و اکسيژن يک است، بنابراين هيدروژن را از آب جداسازي و از آن به عنوان سوخت استفاده مي‎کند. از سوخت هيدروژني براي پرتاب موشک و ماهواره استفاده مي‎شود.
انرژي هيدروژن يک منبع انرژي پاک و پايدار محسوب مي‎شود. از هيدروژن در برنامۀ فضايي سازمان فضايي امريکا (ناسا) به عنوان سوخت در سفينه‌هاي فضايي و در پيل‎‌هاي سوختي که گرما، برق و آب آشاميدني براي فضانورد توليد مي‌کنند نيز استفاده مي‌شود.
پيل‌هاي سوختي ابزارهايي هستند که هيدروژن را مستقيماً به برق تبديل مي‌کنند. مي‌توان از هيدروژن به عنوان سوخت خودروها و هواپيماها نيز استفاده کرده و با به کارگيري از اين عنصر، برق مصرفي خانه‌ها و ادارات را تأمين کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3011/خودروي-آب‌سوزِ-مخترع-ايراني-رونمايي-شد!
بستن   چاپ