ایرانیان جهان
سيستم هشدار سريع زلزله در کشور راه اندازي مي شود
يکشنبه 7 آذر 1395 - 12:54:26 PM
ايرنا
کامبد اميني حسيني اظهار کرد: اين امکان وجود دارد که بتوانيم سيستم هشدار سريع زلزله را تا 2 سال آينده در شهرهاي بزرگ کشور راه اندازي کنيم.
وي تاکيد کرد: هم اينک اين پژوهشگاه و ديگر دستگاههاي متولي بر روي موضوع سيستم هشدار سريع کار مي کنند و دانش فني وتکنولوژي لازم وجود دارد اما بايد از نظر تجهيزاتي تقويت شويم. بدون شک راه اندازي اين سيستم به دليل نبود امکانات و تجهيزات لازم زمانبر خواهد بود.
اميني حسيني با بيان اينکه سيستم هشدار سريع در کشور ژاپن پياده سازي شده است و مورد استفاده قرار مي گيرد، توضيح داد:اين دستگاه هشدار تنها وقوع زلزله را هنگام رخداد اطلاع مي دهد و امکان پيش بيني را ندارد يعني هنگامي که زلزله در حد فاصل50 کيلومتري شهر درحال وقوع است، سيستم در فاصله زماني30 تا40 ثانيه از طريق رسانه ها و نيز تلفن همراه، زلزله را به مردم اطلاع مي دهد.
وي تاکيد کرد: شرايط و ساختارهاي کشور ما با ژاپن متفاوت است بنابراين اجراي سيستم هشدار سريع زلزله، در کشورمان زمانبرخواهد بود.

**امکان پيش بيني زلزله وجود ندارد
اميني حسيني در پاسخ به اين سوال که آيا امکان پيش بيني زلزله وجود دارد يا نه؟ اظهارکرد: اين امکان در هيچ کشوري تاکنون ميسر نشده است. زلزله درهيچ جاي دنيا قابل پيش بيني نيست و علم و تکنولوژي آن وجود ندارد.
رئيس پژوهشکده مديريت خطرپذيري و بحران پژوهشگاه زلزله شناسي همچنين از وجود شبکه لزره نگاري در کشور خبرداد و گفت: از شرايط خوبي درحوزه شبکه هاي لرزه نگاري برخورداريم وامکانات خوبي دراين زمينه در اختيار داريم اما براي پياده سازي آن نياز به بودجه و حمايت داريم.
وي تصريح کرد: بوسيله شبکه لرزه نگاري تنها قادريم وقوع زلزله را در کشور به صورت آن لاين روي شبکه هاي موجود مشاهده و ‌رصد کنيم.
اميني حسيني افزود: علاوه براين پژوهشگاه، مرکز ژئوفيزيک نيز به شبکه لرزه نگاري مجهز هستند.در حال حاضر نيز وضعيت کشورمان از نظر فن آوري حوزه هاي لرزه نگاري خوب است .
اين مقام مسئول در حوزه زلزله شناسي با بيان اينکه از شبکه لرزه نگاري فقط براي اعلام زلزله و نه هشدار و پيش بيني استفاده مي شود، اظهارداشت: از لحاظ پيش بيني و هشدار سريع همچون ديگر کشورها در گام هاي اوليه هستيم و سيستم هشدار سريع فقط در ژاپن اجرايي شده است.
اميني حسيني گفت: کل دنيا در بخش پيش بيني زلزله عقب هستند و هنوز ساختارهاي ناشناخته زيادي در اين زمينه وجود دارد.
رئيس پژوهشکده مديريت خطرپذيري و بحران پژوهشگاه زلزله شناسي گفت: از نظر استاندارد جهاني ايران جزو 10 کشور برتر دنيا است و خوشبختانه از نظر دانش رشد زيادي کرده است و حرف هاي زيادي براي گفتن دارد اما از لحاظ عملياتي و اجرايي هنوز با دنيا فاصله زيادي وجود دارد که بايد جبران شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3005/سيستم-هشدار-سريع-زلزله-در-کشور-راه-اندازي-مي-شود
بستن   چاپ