ایرانیان جهان
رنگدانه‌هاي زرشک، مناسب براي رنگ‌آميزي‌ بافتي
شنبه 6 آذر 1395 - 11:15:33 AM
ايسنا

محسن پويان در خصوص کاربردهاي زرشک اظهار کرد: از ميوه زرشک براي رنگ کردن لباس، تانن زدن به چرم، رنگ‌کردن الياف پشم، ابريشم و پنبه استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه زرشک الياف را به رنگ قرمز ارغواني درمي‌آورد، افزود: مخلوط زرشک با زاج رنگ زرد خالص مي‌دهد و همچنين از ريشه زرشک براي رنگ‌ کردن چرم استفاده مي‌شود.

مدير پروژه دهکده گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان‌ جنوبي ادامه داد: عصار ميوه زرشک با زاج زرد، رنگ قرمز ارغواني مي‌دهد و براي رنگ کردن پشم در صنايع قالي بافي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پويان تاکيد کرد: همچنين از پوست تنه درختچه زرشک براي رنگ کردن سبدها و براي رنگ کردن الياف پشم، ابريشم و پنبه استفاده مي‌شود.

وي افزود: دلايلي متعدد براي استفاده از رنگ‌هاي طبيعي و معدني براي رنگ کردن الياف بويژه پشم وجود دارد که پايداري اين رنگ‌ها و حفظ محيط زيست در نتيجه کاربرد آنها است.

پويان با اشاره به اينکه هماتوکسيلين يک رنگ طبيعي است که از مغز درخت چوب سرخ تهيه مي‌شود، يادآور شد: نتايج پژوهشي که در ايران با هدف استفاده از رنگدانه ميوه زرشک به جاي هماتوکسيلين انجام شد، نشان مي‌دهد که اين رنگدانه براي رنگ‌آميزي‌هاي بافتي در آزمايشگاه‌هاي آسيب‌شناسي و بافت‌شناسي جايگزين خوبي براي هماتوکسيلين نسبتا گرانقيمت است.

مدير پروژه دهکده گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان‌جنوبي يادآور شد: علاوه بر موراد فوق از چوب زرشک نيز در صنايع چوب استفاده مي‌شود.

استفاده از خارهاي درختچه زرشک به عنوان خلال دندان

پويان با بيان اينکه چوب زرشک خوب خراطي مي‌شود و اين چوب براي خاتم‌کاري و منبت‌کاري مناسب است، اظهار کرد: چوب زرشک جلاپذير است و اين امر باعث مي‌شود که در صنايع چوب در بسياري موارد از آن استفاده شود.

مدير پروژه دهکده گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان‌جنوبي يادآور شد: خارهاي درختچه زرشک نيز مي‌تواند به عنوان خلال دندان مورد استفاده قرار گيرد در صورتي که هم اکنون خلال دندان در سطح وسيعي از کشورهاي خارج از جمله چين وارد ايران مي‌شود.

پويان يادآور شد: از زرشک در درمان سوختگي‌هاي ناشي از آتش نيز استفاده مي‌شود و از اين جهت با استرپتوماسيسن قابل مقايسه است.

وي با اشاره به اينکه از اثرات درماني زرشک به دليل اثرات بالقوه آن مي‌توان در بيماري‌هاي طيور نيز استفاده کرد، يادآورشد: با توجه به اين نکته که خراسان‌ جنوبي قطب توليد مرغ گوشتي است، پژوهش‌ در اين زمينه ضروري به نظر مي‌رسد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3004/رنگدانه‌هاي-زرشک،-مناسب-براي-رنگ‌آميزي‌-بافتي
بستن   چاپ