ایرانیان جهان
ساخت ربات با توان يادگيري بالا توسط محقق ايراني دانشگاه تورنتو
دوشنبه 1 آذر 1395 - 3:12:53 PM
مهر

اين ربات نه تنها مي تواند آنچه که به وي آموخته مي شود را ياد بگيرد، بلکه مي تواند از آموخته هاي خود در حدي فراتر از انتظار براي ارتقاي دانش و علم استفاده کند.

پرهام اعرابي استاد ايراني دانشگاه تورنتو و ونزي گو موفق به ابداع الگوريتمي شده اند که يادگيري از طريق درک دستورات و فرامين انسان را براي ربات ها ممکن مي کند.

در آزمايش آنها ربات طراحي شده توانست با بررسي تعداد عکس، رنگ هاي مختلف موهاي انسان را درک کند، طول موها را اندازه بگيرد و اقداماتي از اين دست را انجام دهد.

توان يادگيري اين ربات تا 160 درصد بيش از روش هاي متعارف آموزشي بوده و از انتظارات مهندسان طراح خود نيز فراتر رفته است.

پرهام اعرابي در اين مورد مي گويد: ربات با استفاده از الگوريتم ما آموخت که چگونه بايد موارد دشوار و مرزي را طبقه بندي کند و توانست بافت موي افراد در عکس را از بافت پس زمينه سر آنها متمايز کند. انگار که معلمي در حال آموزش يک کودک باشد و در نهايت آموخته هاي کودک از حدي که خود معلوم در ابتدا به وي آموخته فراتر برود.

تا به حال روش مورد استفاده براي آموزش ربات هاي هوش مصنوعي مبتني بر ارائه مجموعه اي از داده ها به آنها و درخواست از آنها براي تصميم گيري بر مبناي پارامترهايي مشخص بوده است.

در روش جديد آموزش الگوريتم ها با گفتگو با ربات و تعليم مستقيم وي انجام شده است. اين روش توانمندي هاي محصولات مبتني بر هوش مصنوعي را به شدت ارتقا خواهد داد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2999/ساخت-ربات-با-توان-يادگيري-بالا-توسط-محقق-ايراني-دانشگاه-تورنتو
بستن   چاپ