ایرانیان جهان
تزريق خون اصلاح شده ژنتيکي به انسان
دوشنبه 1 آذر 1395 - 2:51:04 PM
ايسنا

دانشمندان دانشگاه سيچوان در چنگدوي چين به تزريق سلول‌هاي ايمني اصلاح شده به يک مرد چيني پرداختند که براي مبارزه با سرطان ريه وي برنامه‌ريزي شده بودند.

کارآزمايي‌هاي بزرگتر قرار است در سال آينده در آمريکا و پکن انجام شود که به گفته دانشمندان مي‌توانند عصر جديدي از پزشکي ژنتيکي را آغاز کنند.

تکنيک مورد استفاده بر روي اين مرد، کريسپر نام دارد که مانند قيچي‌هاي مولکولي کوچک براي بريدن کد ژنتيکي و جايگزين کردن آن با دستورالعمل‌هاي جديدي به منظور ساخت سلول‌هاي جديد عمل مي‌کند.

اين روش براي ويرايش ژنتيکي بسيار مورد تمجيد قرار گرفته، زيرا بسيار ساده‌تر، ارزانتر و دقيق تر از روش‌هاي قبلي جايگزين کردن کد دي‌.ان‌.اي است.

محققان به رهبري دکتر لو يو، سلول‌هاي ايمني بيمار چيني را از خونش استخراج کرده و ژن‌هاي حاوي دستورالعمل براي ساخت پروتئين PD-1 را غيرفعال کردند. اين پروتئين مانند يک آنتن عمل کرده و با قرار گرفتن در سطح سلول‌هاي ايمني، از سلول‌هاي سالم مراقبت مي‌کند تا سيستم ايمني به آن‌ها حمله نکند. اما سلول‌هاي سرطاني معمولا خود را جاي سلول سالم جا زده و از دست سيستم ايمني فرار مي‌کنند.

دانشمندان براي تقويت سيستم ايمني در مقابله با سرطان، سلول‌هاي ايمني يک بيمار چيني مبتلا به سرطان ريه را گرفته و دي‌.ان‌.اي آن را براي حذف آنتن مذبور ويرايش کردند. آن‌ها در مرحله بعد اين سلول‌ها را در آزمايشگاه تکثير کرده و مجددا به جريان خون فرد تزريق کردند.

مرحله اول اين کارآزمايي با هدف ايمني روش انجام شد و پزشکان طي شش ماه آينده بر سلامت بيمار نظارت خواهند کرد. آن‌ها همچنين قصد دارند در ماههاي آتي اين روش را روي 10 نفر ديگر انجام دهند.

محققان دانشگاه پنسيلوانيا در آمريکا نيز قصد دارند سال آينده يک کارآزمايي باليني را براي ويرايش سه ژن به منظور درمان سرطان آغاز کنند. دانشگاه پکينگ در چين نيز در ماه مارس قصد دارد کارآزمايي‌هايي را براي اجراي تکنيک کريسپر بر روي سلول‌هاي مثانه، پروستات و کليه را انجام دهند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2997/تزريق-خون-اصلاح-شده-ژنتيکي-به-انسان
بستن   چاپ