ایرانیان جهان
نوعي پروتئين موثر در ناباروري شناسايي شد
شنبه 29 آبان 1395 - 2:40:04 PM
مهر

يکي از علل شايع ناباروري در زنان، ابتلا به نشانگان تخمدان پر کيست است. در اين بيماري کيست‌هاي ريزي در تخمدان مشاهده مي‌شود، سطح آندروژن‌ها بالاتر از حد طبيعي و قاعدگي نامنظم است.

مبتلايان به اين نشانگان شانس کمي براي بارداري دارند. بنظر مي‌رسد يکي از علل اين ناکامي در بارداري، پذيرش اندک لايه داخلي رحم (آندومتر) مبتلايان نسبت به جنين تازه تشکيل شده است.

اخيراً پروتئيني به نام آپوليپوپروتئين A1 شناسايي شده که ميزان پذيرش جنين در لايه داخلي رحم را کاهش مي‌دهد.

محققان در پژوهشگاه رويان آزمايشي را طراحي کردند که طي آن ميزان بيان آپوليپوپروتئين A1 در سطح RNA و پروتئين در 10 زن سالم و 15 زن مبتلا به نشانگان تخمدان پرکيست، در روزهاي مختلف دوره جنسي اندازه‌گيري و با يکديگر مقايسه شدند.

نتايج اين پژوهش که در مجله بين المللي research in medical sciences به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد، بيان آپوليپوپروتئين A1 در زنان مبتلا به نشانگان تخمدان پرکيست به صورت معني داري بيشتر از زنان سالم است.

از سوي ديگر در زنان سالم هم ميزان بيان اين پروتئين در روزهاي مختلف دوره جنسي متفاوت است و در زماني از اين دوره که رحم آماده پذيرش جنين است به حداقل خود مي‌رسد. نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد بالا بودن سطح اين پروتئين يکي از علل ناباروري در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پرکيست است.

با مطالعات بيشتر، يافتن راهي براي مهار اين پروتئين امکان غلبه بر اين مشکل وجود خواهد داشت.

اين تحقيقات بر اساس سوالي مبني بر «آيا اين پروتئين در رحم مبتلايان به نشانگان تخمدان پرکيست حضور دارد» توسط حميد گورابي، عبدالحسين شاهوردي، عباس افلاطونيان، اشرفي، حسيني و ساير پژوهشگران انجام گرفته است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2993/نوعي-پروتئين-موثر-در-ناباروري-شناسايي-شد
بستن   چاپ