ایرانیان جهان
ارائه 3 استاندارد نانوفناوري از سوي ايران
دوشنبه 24 آبان 1395 - 1:05:29 PM
ايسنا

نوزدهمين اجلاس کميته بين‌المللي استانداردسازي فناوري نانو (ISO/TC229) با حضور 140 نماينده از 19 کشور دنيا شامل آلمان، آمريکا، آفريقاي جنوبي، استراليا، ايران، انگلستان، برزيل، چين، روسيه، ژاپن، سنگاپور، سوئيس، فرانسه، کانادا، کره جنوبي، مالزي، هند، هلند، از 17 تا 21 آبان ماه 95 در کشور سنگاپور برگزار شد.

در اين اجلاس پيش‌نويس 3 استاندارد بين‌المللي «نانوکلي – ويژگي‌ها و روش‌هاي اندازه گيري»، «نانوفيلترهاي هواي مبتني بر نانوالياف» «ارزيابي ايمني نانوذرات در محيط‌هاي آبي با استفاده از نشانگر آرتميا»  که با مسؤوليت ايران در حال تدوين است، مطرح شد.

در استاندارد مربوط به «نانوفيلترهاي هواي مبتني بر نانوالياف»، ويژگي‌ها و پارامترهاي مهم نانوفيلترهاي مبتني بر نانوالياف و روش‌هاي اندازه‌گيري و ارزيابي کارايي آنها ذکر شده است. اين استاندارد با مسؤوليت يک شرکت دانش‌بنيان ايراني توليدکننده نانوفيلتر در حال تدوين است.

استاندارد «ارزيابي ايمني نانوذرات در محيط‌هاي آبي با استفاده از نشانگر آرتميا» هم اکنون، در مراحل پاياني تدوين خود قرار دارد که در اين اجلاس مقرر شد در صورت عدم ارائه نظرات تخصصي جديد، براي راي‌گيري نهايي به اعضا ارسال شود.

علاوه بر آن پيشنهاد تدوين يک استاندارد جديد در خصوص نانوسيالات و کاربرد آنها در انتقال حرارت نيز از سوي ايران ارائه شد.

در اين اجلاس تصميم مهمي مبني بر ايجاد کارگروه جديدي با عنوان کارگروه محصولات و کاربردهاي فناوري نانو، از سوي اعضاي کميته اتخاذ شد که در کنار چهار کارگروه قبلي اين کميته بين‌المللي و به عنوان کارگروه پنجم شروع به کار خواهد کرد.

اجلاس‌هاي دوره‌اي کميته بين‌المللي استانداردسازي فناوري نانو، هر سال در يکي از کشورهاي عضو برگزار مي‌شود. هدف اين نشست‌ها تعيين سياست‌ها و برنامه‌هاي کاري اين کميته براي تدوين استانداردهاي بين‌المللي فناوري نانو، بحث و بررسي در مورد پروژه‌ها و پيشنهادهاي جديد ارائه شده از طرف کشورهاي عضو اصلي، رسيدن به اجماع جهاني در مورد موضوعات جديد کاري و همکاري با سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي در حوزه تدوين استانداردهاي فناوري نانو است


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2977/ارائه-3-استاندارد-نانوفناوري-از-سوي-ايران
بستن   چاپ