ایرانیان جهان
موفقيت محققان کشور در بومي سازي داروي ضد سرطان
دوشنبه 24 آبان 1395 - 12:36:33 PM
آريا
مجري طرح تحقيقاتي توليد ماده موثره دارويي ضد سرطان کربوپلاتين، از موفقيت  محققان پژوهشگاه شيمي و مهندسي شيمي ايران در راستاي بومي سازي و توليد ماده موثره دارويي ضد سرطان کربوپلاتين خبر داد که هزينه تمام شده آن يک سوم قيمت محصول مشابه خارجي است.دکتر `محبوبه اسلامي مقدم`هدف از اجراي اين طرح را دستيابي به دانش فني و کاهش هزينه هاي شيمي درماني مبتلايان به سرطان عنوان مي کند.
وي که به همراه تيم تحقيقاتي اش بيش از يکسال روي پروژه ساخت ماده موثره دارويي ضد سرطان کربوپلاتين کار کرده است، اظهار داشت:کربوپلاتين يا پاراپلاتين، دارويي آنتي نئوپلاستيک است که در درمان طيف وسيعي از سرطان ها همچون کارسينوماي تخمدان، پستان، رحم، مثانه، ريه، بيضه و سر و گردن تجويز مي شود.
وي با بيان اينکه تاکنون کشورهاي معدودي به دانش فني اين دارو دست يافته اند، گفت:سالانه بين 5 تا 8 کيلوگرم داروي ضد سرطان کربوپلاتين در ويال هاي 50 گرمي وارد کشور مي شود که قيمت هر گرم آن 250 دلار است بنابراين توليد اين دارو در داخل، مانع خروج مبالغ هنگفتي ارز از کشور خواهد شد.
عضو هيات علمي پژوهشکده توسعه فرآيند هاي شيميايي پژوهشگاه شيمي ادامه داد:در مرحله آزمايشگاهي موفق به توليد اين دارو با يک سوم هزينه نمونه خارجي شديم و مي توان با توليد تجاري و انبوه، هزينه تمام شده محصول نهايي را بيش از اين کاهش داد.
وي به نتايج موفقيت آميز توليد ماده موثره دارويي کربوپلاتين در اين طرح اشاره کرد و از ورود بخش خصوصي براي توليد تجاري آن خبر داد.
اسلامي مقدم توضيح داد: توليد تجاري اين محصول دارويي در قالب يک قرارداد از سوي پژوهشگاه شيمي به بخش خصوصي واگذار شده است و قرار است پس از کسب تاييده نهايي سازمان غذا و دارو، اين داروي تزريقي به صورت ويال هاي 50 و 150 ميلي گرمي توسط شرکت سبحان انکولوژي به بازار عرضه شود.
کربوپلاتين، خانواده اي از داروهاي ضد سرطان به نام ترکيبات حاوي پلاتينوم است که تقسيم و رشد سلول هاي بدخيم را کند مي کند و براي درمان سرطان هاي بدخيم استفاده مي شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/2976/موفقيت-محققان-کشور-در-بومي-سازي-داروي-ضد-سرطان
بستن   چاپ