ایرانیان جهان
ارائه آخرين دستاوردهاي فناورانه دريايي محققان کشور
يکشنبه 23 آبان 1395 - 2:44:52 PM
ايسنا

دکتر احمد سواري  با اعلام اين خبر اظهار کرد: هر مقاله توسط يک هيأت داوري متشکل از سه نفر از متخصصان همان رشته مورد ارزيابي قرار گرفته است و اگر يک مقاله از سوي دو داور تأييد مي‌شد، پذيرفته شده بود و در غير اين‌صورت به داوران ديگري نيز ارجاع مي‌شد که نظر نهايي در خصوص آن مشخص شود.

وي با بيان اينکه مقالات در چهار سالن تخصصي علوم دريايي پايه، شيلات و محيط‌زيست دريا، فني و مهندسي دريا و اقتصاد و مديريت دريا ارائه مي‌شوند، گفت: مقالات در چهار شاخه کلي دريافت شده‌اند که تقريباً کل علوم دريايي را پوشش مي‌دهند، اما هر محور خود به ده‌ها زيرشاخه تقسيم مي‌شود و داوري‌ها نيز به صورت تخصصي انجام شده است.

دبير علمي دومين همايش ملي توسعه پايدار دريامحور با بيان اينکه عمده مقالات از سوي محققان و اعضاي هيأت‌علمي دانشگاه‌هاي کشور ارائه شده است، گفت: قرار است براي سال‌هاي آينده همايش‌هاي بين‌المللي نيز داشته باشيم، اما معتقدم قبل از بلندپروازي براي بين‌المللي کردن همايش‌ها بايد بتوانيم متخصصان داخل کشور را گردهم آوريم و مسائل و موضوعات داخلي را سامان دهيم.

سواري با بيان اينکه بسياري از متخصصان حوزه دريا در کشورهاي حاشيه خليج‌فارس، حاشيه درياي خزر و اقيانوس هند که با اساتيد دانشگاه در ارتباط هستند، تمايل داشتند که در همايش شرکت کنند، گفت: با اين وجود فعلاً تصميم گرفتيم که همايش در سطح ملي برگزار شود و شايد در سال‌هاي بعد براي برگزاري آن در سطح بين‌المللي تصميم‌گيري کنيم.

وي خاطرنشان کرد: همچنين در نظر داريم بسياري از تشريفات در برگزاري همايش حذف شود و به جاي آنکه وزير، معاون وزير و ديگر مسؤولان سرشناس و تصميم‌گير در همايش صحبت کنند، زمان را بيشتر به دانشجويان و اساتيد اختصاص دهيم؛ البته از اشخاص سرشناس نيز در همايش دعوت خواهد شد اما بيشتر مي‌خواهيم که به عنوان مستمع حضور داشته باشند تا سخنران.

دبير علمي دومين همايش ملي توسعه پايدار دريامحور با اشاره به اينکه نزديک به 40 درصد مقالات پذيرفته‌شده در همايش مربوط به اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر هستند، تصريح کرد: نزديک به 60 درصد اين مقالات از سوي محققان ديگر دانشگاه‌ها ارائه شده است و البته در بعضي رشته‌ها اين نسبت به 70 تا 80 درصد هم مي‌رسد؛ زيرا تلاش بر اين بود که اگر مقاله‌اي از خارج دانشگاه مدنظر کميته علمي بود، پذيرفته شود.

سواري ادامه داد: اما اگر مقاله داخلي ارائه مي‌شد و ظرفيت وجود نداشت، به‌صورت رزرو يا پوستري پذيرفته شده است؛ البته در حال حاضر نيز با توجه به تصميم وزارت، مقالات پوستري و شفاهي از نظر امتياز ارتقا تقريباً يکسان هستند و چندان تفاوتي ندارند؛ امسال تمام دانشگاه‌هاي کشور به‌ويژه دانشگاه‌هاي ساحلي مشارکت عمده‌اي در همايش داشتند و استاندارد پذيرش مقالات نيز بسيار بهتر شده است. قطعاً در سال‌هاي آينده نيز سطح کيفي مقالات باز هم افزايش مي‌يابد. در اين دوره به مقالات کاربردي بسيار اهميت داديم و مقالاتي که به نوعي يک تکنولوژي جديد و يا فناوري علمي را ارائه داده‌اند، بيشتر مورد توجه قرار گرفتند.

وي همچنين به برنامه‌هاي جانبي اين همايش اشاره کرد و گفت: در بعدازظهر روز نخست همايش يک نشست هم‌انديشي درباره اولويت‌هاي توسعه دريامحور با حضور همه انديشمندان و متخصصان حاضر در همايش برگزار مي‌شود؛ با توجه به تأکيد رهبر معظم انقلاب به مسائل حوزه دريا اين نشست اولويت‌هاي توسعه پايدار دريامحور را با يک خرد جمعي بررسي خواهد کرد. بازديد از مناطق آسيب‌ديده، مرمت شده و موزه‌هاي خرمشهر و آبادان و به احتمال زياد در روز دوم نيز يک بازديد از شلمچه و دريا از ديگر برنامه‌هاي جانبي اين همايش است.

سواري با بيان اينکه مقالات برتر همايش نيز در مجله علوم و فنون دريايي به چاپ خواهد رسيد، تصريح کرد: مقالات همايش علاوه بر چاپ در کتاب همايش، با همکاري انجمن علوم و فنون دريايي کشور در مجله علوم و فنون دريايي چاپ خواهد شد و يک شماره کامل از اين نشريه به مقالات برتر همايش اختصاص مي‌يابد؛ اين نشريه جزو مجلات ISC و داراي ضريب تأثير است.

وي خاطرنشان کرد: همچنين به احتمال زياد مقالات برتر همايش با همکاري انجمن علوم و فنون دريايي کشور و پژوهشگاه ملي اقيانوس‌شناسي در يک شماره کامل از نشريه انگليسي زبان  Persian Gulfبه چاپ خواهد رسيد که البته اين مقالات ابتدا بايد به زبان انگليسي برگردانده شود. اين مجله نيز جزو مجلات ISC داراي ضريب تأثير است.

به گزارش ايسنا، دومين همايش ملي توسعه پايدار دريامحور، ششم و هفتم بهمن‌ماه امسال در دانشگاه علوم و فنون دريايي خرمشهر برگزار مي‌شود. اولين همايش توسعه پايدار دريامحور نيز در بهمن‌ماه 93 برگزار شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2974/ارائه-آخرين-دستاوردهاي-فناورانه-دريايي-محققان-کشور
بستن   چاپ