ایرانیان جهان
کسب دانش فني توليد "کنسانتره فلوئوريت عيار اسيدي"با ارزش افزوده 400 درصدي
شنبه 22 آبان 1395 - 3:10:24 PM
ايسنا

مهدي ذاکري سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس با بيان اينکه توسعه تکنولوژيکي فرآوري ماده معدني ارزشمند فلوئوريت جهت فعال شدن مجدد معادن متعدد نيمه فعال يا متروکه يکي از اهداف اين پژوهشکده است، تصريح کرد: در راستاي اين هدف اجراي طرح تحقيقاتي "توليد کنسانتره فلوئوريت عيار اسيدي (97%) از کانسنگ فلوئوريت در مقياس آزمايشگاهي با رويکرد اقتصادي" در دستور کار پژوهشگران اين واحد قرار گرفت.

وي افزود:طي دو سال تلاش مستمر، محققان اين مجموعه موفق به کسب دانش فني توليد کنسانتره فلوئوريت عيار اسيدي (فلوئوريت بيش از 97 درصد، سيليس کمتر از 1.5 درصد و گوگرد کمتر از 0.1 درصد) در اقتصادي‌ترين و عملياتي­‌ترين مسير فرآوري ممکن شده­‌اند.

 

عضو هيأت علمي گروه کانه آرايي و هيدرو متالورژي پژوهشکده فرآوري مواد معدني جهاد دانشگاهي تربيت مدرس افزود: فلوئوريد کلسيم با فرمول شيمياييCaF2 از پايدارترين ترکيبات فلوئورين در طبيعت است که از نظر کاني شناسي تحت عنوان فلوئوريت و از نظر تجاري با نام فلوئوراسپار شناخته مي‌شود. اين ترکيب شيميايي با عيار متالورژيکي (80-60 درصد)، يکي از مهمترين مواد مصرفي در صنايع داخل کشور بويژه ذوب آهن و آلومينيم است و جايگزين ديگري نيز ندارد.

ذاکري با بيان اينکه ايران با در اختيار داشتن 1.2 درصد از ذخاير فلوئوريت دنيا  و سهم استخراجي 0.82 درصد، يکي از اصلي­‌ترين توليدکنندگان فلوئوريت با عيار متالورژيکي در منطقه به شمار مي­‌آيد، گفت: سهم ايران از صادرات جهاني فلوئوريت با داشتن بيش از 3.1 ميليون تن ذخيره احتمالي و 1.5 ميليون تن ذخيره قطعي فقط0.01 درصد است.

وي عيار نسبتاً بالاي معادن و ذخاير فلوئوريت در ايران را عامل اصلي کاهش سهم ايران از صادرات جهاني فلوئوريت عنوان کرد و افزود : بازار داخلي مناسب براي کنسانتره بالاي 60 درصد اين محصول در صنايع ذوب و فولاد باعث عدم توجه معدنکاران به فرآوري و صرفاً اکتفا به سنگ­جوري دستي براي فروش هر چه سريع­تر محصول است که اين امر باعث شده است که بازيابي فلوئوريت بسيار پايين و بخش قابل توجهي از آن به دپوهاي باطله منتقل شود.

 

 

سرپرست پژوهشکده فرآوري مواد معدني جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس افزود: توليد ماده اوليه مورد نياز در صنايع شيميايي توليد کننده اسيد هيدروفلوئوريک (HF) و تفلون از ديگر دستاوردهاي فرآوري و توليد کنسانتره عيار اسيدي فلوئوريت است.

ذاکري ساير کاربردهاي فلوئوريت را در ساخت عدسي­‌هاي شيئي، منشور، شيشه­‌هاي فلينتي، شيشه­‌هاي سفيد يا اوپال، لعاب سراميک، پوشش‌هاي الکترودهاي جوشکاري، کاتاليزور، مواد شيميايي نظير آلومينيوم‌تري فلورايد، مواد آرايشي عنوان کرد.

وي خاطر نشان کرد: در حال حاضر، تمرکز فعاليت­هاي تحقيقاتي اين مجموعه بر راه اندازي‌ واحد پايلوت توليد کنسانتره مذکور است تا بتوان با برآورد اقتصادي بهتر، فرايند مقدمات اجراي صنعتي آن را فراهم ساخت.

ذاکري در خاتمه اظهار اميدواري کرد که با اجراي موفق اين طرح بتوان علاوه بر کارآفريني براي نيروي انساني، ارزش افزوده4 -3 برابري محصول، توسعه معادن مربوطه و کاهش حجم دپوهاي باطله به خودکفايي در زمينه توليد اين محصول دست يافت و شاهد صادرات اين محصول به ساير کشورها باشيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2968/کسب-دانش-فني-توليد-"کنسانتره-فلوئوريت-عيار-اسيدي"با-ارزش-افزوده-400-درصدي
بستن   چاپ