ایرانیان جهان
شناسايي دوگونه جلبک کاربردي از دو درياچه‌ نمک
چهارشنبه 19 آبان 1395 - 2:11:15 PM
ايسنا

دکتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رييس مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران با بيان اين که درياچه نمک «حوض سلطان» و «آران و بيدگل» با شوري بالا از نظر ذخاير ژنتيکي و زيستي داراي منابعي ويژه و قابل ملاحظه هستند، گفت: تلاش‌هاي ما در اين مرکز طي نمونه‌برداري‌هاي مختلف از درياچه‌هاي فوق شور «حوض سلطان» و «آران و بيدگل» منجر به جداسازي و شناسايي دو گونه بومي ريزجلبک مهم«Dunaliella parva» و «Dunaliella viridis» شده است که بر اهميت اکولوژيک و تنوع زيستي اين مناطق تأکيد مي‌کند. اين ريزجلبک‌ها پتانسيل قابل توجهي از نظر توليد بتاکاروتن‌ها داشته و سوژه‌هاي بسيار جذابي براي انجام مطالعات گسترده بيوتکنولوژي محسوب مي‌شوند.

وي در ادامه افزود: اين ريزجلبک‌ها در زمان عادي که شوري درياچه کمتر است، رنگدانه سبز ترشح مي‌کنند و با بالا رفتن شوري و يا تبخير شديد آب براي سازگاري با اين شوري از خود رنگدانه قرمز ترشح مي‌کنند؛ شکوفايي اين جلبک هيچ‌گونه خطري براي جوامع بشري نداشته و حتي مي‌تواند در صورت انجام مطالعات و بالا بودن تراکم وسيعي از جلبک‌هاي دوناليلا در استخراج مواد بيولوژيک دريايي مهمي چون بتاکاروتن‌ها، آلفا کاروتن، زاکسانتين، کريپتوکسانتنين، لوتيين و ... مورد استفاده قرار گيرد.

شاهزاده فاضلي خاطرنشان کرد: سويه‌هاي اين گونه‌هاي بومي در بانک ميکروارگانيسم‌ها، با شماره‌هاي دسترسـي Dunaliellaparva IBRC-M 5058 و Dunaliellaviridis IBRC-M 5059 نگهداري مي‌شوند و قابل ارائه به تمام محققان و دانشمندان هستند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2965/شناسايي-دوگونه-جلبک-کاربردي-از-دو-درياچه‌-نمک
بستن   چاپ