ایرانیان جهان
حفر اصولي چاه با تکنيک‌هاي اکتشاف ژئوفيزيک آب‌هاي زيرزميني
چهارشنبه 12 آبان 1395 - 4:49:22 PM
ايسنا

صغري جليلي با بيان اينکه تاکنون بيش از 45 مورد اکتشاف در حوزه آب‌هاي زيرزميني با اين روش‌هاي نوين انجام شده است، تصريح ‌کرد: روش کار در انجام اين اکتشاف به اين صورت است که کشاورز، زمين‌دار و يا هر فردي که به دنبال پيدا کردن محلي مناسب براي حفاري مطمئن چاه آب است، درخواست انجام مطالعات بر روي زمين کشاورزي را مي‌دهد.

وي ادامه داد: بعد از اين درخواست، تيم متخصص اکتشاف با استفاده از روش‌هاي مختلف همچون مقاومت‌سنجي و لرزه‌نگاري و با استفاده از دستگاه‌هاي ژئوفيزيک و بر اساس امواج و جرياني که به لايه‌هاي زمين توسط اين دستگاه‌ها فرستاده و انعکاس داده مي‌شود مشخص مي‌کند که آيا با حفاري در آن منطقه مي‌توان به آب رسيد يا خير. همچنين مي‌توان با استفاده از اين روش‌ها عمق نفوذ و ميزان دقيق حفاري لازم را مشخص کرد.

جليلي اظهار کرد: قبل از انجام همه اين روش‌ها، ابتدا مطالعات کاملي از زمين‌شناسي منطقه به عمل مي‌آيد و نقشه‌هاي زمين‌شناسي از آن منطقه تهيه مي‌شود و بررسي مي‌کنيم که آيا آن منطقه داراي بحران آبي بوده است يا خير و همين‌طور وضعيت چاه‌هاي قبلي حفاري شده در آن منطقه و ميزان برداشت آبي که وجود داشته است بررسي و مطالعه مي‌شود و با استفاده از تغييراتي که در وضعيت بارش‌هاي آن منطقه وجود دارد، گفته مي‌شود که آيا امکان برداشت آب تا 10 سال بعد در منطقه وجود دارد يا خير؟

مديرعامل اين شرکت دانش‌بنيان در استان زنجان اظهار کرد: ما با استفاده از روش‌هاي گوناگون و با اطمينان بالاي 80 درصد انجام حفاري موفق را تضمين مي‌کنيم. برخي از افراد براي انجام اين کار از روش‌هاي سنتي و يا GPS که تنها سيستم موقعيت‌ياب و نقطه‌ياب است و يا از کارشناساني که مهارت انجام چنين کاري را ندارند استفاده مي‌کنند که اين روش هابه هيچ وجه کارآمد نيست و از آنجايي که هزينه يک متر حفاري حدود 200 هزار تومان است فرد با همين روش سنتي 50 متر را با هزينه 100 ميليون ريال حفاري مي‌کند و وقتي‌که برخلاف چيزي که انتظارش را داشت مي‌رسد به دنبال حفاري با روش‌هاي علمي و مطالعاتي مي‌آيد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2957/حفر-اصولي-چاه-با-تکنيک‌هاي-اکتشاف-ژئوفيزيک-آب‌هاي-زيرزميني
بستن   چاپ