ایرانیان جهان
سيستم بازشناسي اشياء پياده‌سازي مي‌شود
چهارشنبه 12 آبان 1395 - 2:10:49 PM
ايسنا

بيژن عليزاده، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و مجري پروژه با بيان اينکه پروژه مذکور با حمايت ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي در حال انجام است، اظهار کرد: تشخيص اشياء يکي از موضوعات مهم در حوزه‌هاي مختلف است. يکي از راه‌هاي بازشناسي اشياء از سيستم بينايي انسان الهام گرفته شده است. اينکه سامانه بينايي مغز انسان چطور به تشخيص اشياء مبادرت مي ورزد. در اين راستا، محققان مدل‌هاي محاسباتي-شناختي گوناگوني در حوزه علوم شناختي ارائه کرده‌اند.

عليزاده ادامه داد: اما از آنجا که اين مدل‌هاي رياضي حجم پردازشي بالايي دارند، بنابراين سيستم‌هاي عادي قادر به انجام اين پردازش نيستند، بطوريکه عملکرد زماني و سرعت آنها بسيار کندتر از انسان است. جهت بهبود سرعت پردازش، راه حل پياده‌سازي سخت‌افزاري مدل‌ها مطرح شد تا بدين صورت کارايي سيستم پياده سازي شده به سيستم بينايي انسان نزديکتر شود.

وي با اشاره به اينکه در دنيا گروه‌هاي کمي به صورت جدي بر روي پياده‌سازي سخت‌افزاري سيستم بازشناسي اشياء کار مي‌کنند، گفت: به لحاظ تئوري روي موضوع تشخيص اشياء مبتني بر سيستم بينايي انسان در حوزه علوم شناختي مدل‌هايي معرفي شده است، اما پياده‌سازي سخت‌افزاري اين موضوع بحثي جديد است و به نوعي گروه ما پيشرو در اين امر در کشور محسوب مي‌شوند.

بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت علمي‌وفناوري رياست جمهوري، عضو هيات علمي دانشگاه تهران همچنين عنوان کرد: اين طرح مي‌تواند در هر کاربردي که بايد در آن تشخيص اشيا بسرعت و برخط انجام شود، استفاده شود. بعنوان مثال يکي از کاربردهاي اين طرح، سيستم بازشناسي اشياء در ربات‌ها است تا با کارگذاري آن در ربات‌ها تشخيص اشياء در مسير براي آنها آسان‌تر و با سرعت بيشتري بصورت برخط رخ دهد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2955/سيستم-بازشناسي-اشياء-پياده‌سازي-مي‌شود
بستن   چاپ