ایرانیان جهان
تبديل پسماند نيمه‌خطرناک آزمايشگاهي به آب کشاورزي در پژوهشگاه پليمر
سه شنبه 11 آبان 1395 - 3:09:33 PM
ايسنا

دکتر مهدي نکومنش با اشاره به سابقه فعاليت‌هاي علمي اين پژوهشگاه افزود: به منظور حذف پساب‌هاي نيمه‌صنعتي و نيمه‌خطرناک سيستمي را در راستاي بي‌خطرسازي اين پسماندها پياده‌سازي کرديم.

وي ادامه داد: تمام پساب‌هاي خطرناک از آزمايشگاه‌ها جمع‌آوري و در استخرهايي نگهداري مي‌شود و پس از هوادهي و اضافه کردن برخي مواد شيميايي به آن‌ها، حد خطرناک اين پساب به اندازه پساب معمولي خواهد شد.

نکومنش از بازيافت اين پساب خبر داد و يادآور شد:‌ با توجه به کمبود منابع آب در کشور اين پساب براي کاربردهاي کشاورزي و آبياري فضاي سبز پژوهشگاه بازيافت شد.

رييس پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي اجراي طرح محلول‌ها و برخي مواد آزمايشگاهي را از ديگر طرح‌هاي زيست محيطي اين پژوهشگاه دانست و خاطرنشان کرد: از آنجايي که محققان مجاز به وارد کردن اين محلول‌ها به سينک آزمايشگاهي نيستند، از اين رو پساب فرآيندهاي انجام شده در مخازني که در آزمايشگاه وجود دارد، جمع‌آوري و بعد معدوم مي‌شوند.

نکومنش مقدار اين پساب را کم ولي تنوع آن را زياد دانست و يادآور شد: از اين رو بازيابي اين پساب مقرون به صرفه نيست و اقدام به معدوم کردن آن تحت دماي بسيار بالا و با استفاده از کاتاليست‌ها خواهد شد، به گونه‌اي که خروجي آن گازهاي غيرسمي هچون بخار آب باشد.

وي ادامه داد: بر اين اساس با خريد دستگاه زباله‌سوز شيميايي توليد داخل، اقدام به جداسازي اين محلول‌ها کرديم. از آنجايي که ظرفيت اين دستگاه بالا است از اين رو به پژوهشگاه‌ها اعلام کرديم که مي‌توانند از اين دستگاه استفاده کنند.

رييس پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي با تاکيد بر اينکه فعاليت‌هاي تحقيقاتي اين پژوهشگاه رو به افزايش است، اضافه کرد: در حال حاضر در اين پژوهشگاه آزمايشگاه مرکزي ايجاد شده و به همه پژوهشگران و مراکز تحقيقاتي خدماتي ارائه مي‌کند.

نکومنش با تاکيد بر اينکه اين آزمايشگاه به طور مستقيم با خارج از پژوهشگاه در ارتباط نيست، يادآور شد: با راه‌اندازي دفتر ارتباط با صنعت، مراکز تحقيقاتي در صورت نياز از طريق مراجعه به اين دفتر خدمات آزمايشگاهي را دريافت خواهند کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2954/تبديل-پسماند-نيمه‌خطرناک-آزمايشگاهي-به-آب-کشاورزي-در-پژوهشگاه-پليمر
بستن   چاپ