ایرانیان جهان
ساخت سنسورهاي الکتريکي براي تشخيص سلول‌هاي متاستاتيک
دوشنبه 10 آبان 1395 - 3:06:43 PM
ايسنا

محمدسعيد نيک شعار از محققان اين طرح زمينه فعاليت اين تيم تحقيقاتي را سنسورهاي تشخيص سرطان دانست و گفت: بر اين اساس تاکنون نسل‌هاي مختلفي از اين نوع سنسور را ارائه کرديم.

وي از عرضه دهمين نسل از سنسورهاي تشخيص و شناسايي سلول‌هاي سرطاني خبر داد و يادآور شد: سنسورهاي توليد شده توانايي تشحيص سلول‌هاي سرطاني از سلول‌هاي عادي را دارند.

نيک شعار اضافه کرد: در نسل دهم توانستيم سنسورهايي را عرضه کنيم که توانايي تشخيص و شناسايي سلول‌هاي متاستاتيک را از سلول‌هاي سرطان عادي دارند.

اين محقق از انجام تست‌هاي آزمايشي اين سنسور خبر داد و يادآور شد: سنسور توليد شده علاوه بر، رده‌هاي سلولي،   بر روي 10 بيمار مبتلا به سرطان تست شد که نتايج اميدبخشي به دست آمد.

وي در اين باره توضيح داد: در اين تست اقدام به شناسايي سلول‌هاي سرطاني از سلول‌هاي متاستاتيک کرديم که نتايج تشخيص‌ مطابق با آزمايشات پاتولوژي بيماران بوده است.

نيک شعار، تاکيد کرد: بيماران مورد آزمايش مبتلا به سرطان لنفوم و پستان بودند که تعدادي از اين بيماران در فاز متاستاز قرار داشتند که ما توانستيم تشخيص دهيم ضمن آن که توانستيم خوش خيم و يا بدخيمي آنها را شناسايي کنيم.

اين محقق مهمترين چالش شناسايي سلول‌هاي متاستاتيک را دشوار دانست و خاطرنشان کرد: در حالت عادي وقتي يک تومور در بدن ايجاد مي‌شود نمي‌توان تشخيص داد که در اين تومور سلول‌هاي متاستايک وجود دارد و پزشک با مشاهده بافت‌هاي مجاور تشخيص مي‌دهد که سلول مهاجمي وجود دارد يا خير.

وي اضافه کرد: سنسور عرضه با دريافت نمونه تومور در مدت 4 ساعت و بدون دخالت کاربر نتايج را ارائه خواهد داد. دقت بالا نسبت به ساير روش‌ها و قيمت پايين آن از جمله مزاياي اين سنسور است.

محقق طرح تشخيص سريع را از ديگر مزاياي اين سنسور عنوان کرد و ادامه داد: حتي اگر بيماري در مراحل اوليه باشد نيز با استفاده از اين سنسور مي‌توانيم متوجه شويم که در آينده تومور سرطاني متاستاتيک خواهد شد يا خير.

نيک شعار، سنسور توليد شده را از نوع الکتريکال و اپتيکال دانست که عملکرد آن بر اساس امپدانس متري است و يادآور شد: با استفاده از اين سنسور براي تشخيص متاستاتيک سلول‌ ديگر نياز به نمونه برداري از بافت‌هاي مجاور نداريم.

متاستاز (Metastasis) به گسترش و مهاجرت سلول‌هاي سرطاني از يک بافت به بافت‌هاي ديگر، گفته مي‌شود.  در برخي از سلول‌هاي توموري تعداد اندکي از خصوصيات سلول اوليه تغيير مي‌کند و سلول توموري هنوز کم و بيش شبيه سلول اوليه‌اي است که از آن منشأ گرفته‌است. تومورهايي که در اثر اين سلول‌ها پديد مي‌آيند تومورهاي خوش‌خيم ناميده مي‌شود.  

اما در برخي از سلول‌هاي توموري در اثر جهش‌هاي بيشتر، اغلب خصوصيات سلول اوليه تغيير مي‌کند. اين سلول‌ها پروتئين‌هايي را بيان مي‌کنند که در حالت عادي در سلول‌هاي نرمال، بيان نمي‌شوند. همچنين در اين سلول‌ها از بيان برخي از پروتئين‌ها، جلوگيري مي‌کنند. اين تغييرات در بيان پروتئين‌هاي سلولي باعث مي‌شود سلول سرطاني، ارتباط خود را با سلول‌هاي مجاور از دست دهد و با تجزيه ماتريس بين‌سلولي، از محل اوليه خود مهاجرت کرده و به محل ديگري برود و در آنجا نيز باعث ايجاد تومور شود. به عمل مهاجرت سلول‌هاي سرطاني از محل اوليه به محلي ديگر، متاستاز  و به اين نوع تومورها، تومورهاي متاستاتيک گفته مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2952/ساخت-سنسورهاي-الکتريکي-براي-تشخيص-سلول‌هاي-متاستاتيک
بستن   چاپ