ایرانیان جهان
موفقيت محققان کشور در ساخت نيمه صنعتي خنک‌ ساز جذبي خورشيدي
شنبه 8 آبان 1395 - 4:43:45 PM
ايسنا

بهنام مستاجران مجري پروژه «طراحي و ساخت واحد خورشيدي 40 کيلووات در دماي بالا به منظور خنک سازي» درباره انجام اين پروژه اظهار کرد: هدف از انجام اين پروژه خنک سازي با استفاده از انرژي حرارتي خورشيدي است.

وي ايران را کشوري خشک و نيمه خشک توصيف کرد و ادامه داد: در فصل تابستان انرژي زيادي به منظور خنک سازي مصرف مي‌شود و اين در حالي است که نور خورشيد به ميزان زيادي در دسترس قرار دارد. بنابراين در اين پروژه در نظر داريم انرژي حرارتي خورشيد را در چيلرها جذب و ذخيره سازي کنيم و در نهايت براي خنک سازي استفاده کنيم.

مستاجران، با بيان اينکه در چيلرها از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌شود اما در اين پروژه انرژي خورشيدي که سوختي پاک است جايگزين آن مي‌شود، ادامه داد: حداقل 60 درصد برق مصرفي در منازل و صنايع در فصل تابستان صرف خنک سازي مي‌شود اما براي توليد هر کيلووات برق حداقل 4 کيلووات سوخت فسيلي مصرف مي شود بنابراين با تجاري سازي طرح ذکر شده ميزان قابل توجهي در مصرف انرژي صرفه جويي خواهد شد.

عضو هيات علمي دانشکده علوم و فناوري نوين دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: با حمايت ستاد توسعه فناوري انرژي‌هاي تجديد پذير معاونت علمي فاز نخست پروژه جمع آوري و ذخيره سازي انرژي خورشيدي در چيلرهاي جذبي مراحل پاياني را سپري مي‌کند و فاز دوم آن نيز که کاربرد انرژي جمع آوري شده براي خنک سازي را دارد، در حال انجام است.

به گفته مجري طرح، 80 درصد در ساخت کالکتورهاي مربوط به اين طرح پيشرفت داشته و يکي از مزيت‌هاي آن اين است که محدوديتي در ابعاد وجود ندارد.

وي درباره تحقيقات انجام شده در دنيا روي اين حوزه گفت: فعاليت‌هاي پراکنده‌اي به صورت چاپ مقاله در دنيا توسط محققان اين حوزه انجام شده اما در عمل مي‌توان گفت که در اين تحقيقات اولين خنک ساز جذبي خورشيدي توليد مي‌شود که با توجه به اهميت موضوع در طراحي‌ها بحث تجاري سازي در نظر گرفته شده و نمونه نيمه صنعتي نيز ساخته شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2947/موفقيت-محققان-کشور-در-ساخت-نيمه-صنعتي-خنک‌-ساز-جذبي-خورشيدي
بستن   چاپ