ایرانیان جهان
توليد سه واکسن جديد براي جلوگيري از "مرگ سياه"
چهارشنبه 28 مهر 1395 - 4:00:29 PM
ايسنا

محققان در يک پژوهش تازه سه واکسن جديد را آزمايش کردند که مي‌تواند از انسان‌ها در برابر عفونت‌ حاصل از يک باکتري که باعث طاعون مي‌شود جلوگيري کند. اين باکتري که "يرسينيا پستيس" نام دارد به بيماري طاعون منجر مي‌شود.

براي ايجاد اين واکسن‌ها، محققان چندين ژن از اين باکتري را اصلاح کردند به طوري که آنها ديگر نتوانند منجر به شيوع اين بيماري شوند. اين واکسن‌ها به طور خاص براي محافظت از مردم در برابر باکتري‌هايي طراحي شدند که باعث طاعون ريوي مي‌شوند.

طاعون ريوي جدي‌ترين شکل از طاعون و تنها نوعي از طاعون است که از طريق هوا انتقال پيدا مي‌کند. محققان اين واکسن‌ها را بر روي موشها آزمايش کرده و در اين آزمايش دو دوز از هر واکسن را به اين موشها تزريق کردند.

آنها سپس اين حيوانات را در حدود چهار ماه (120 روز) پس از واکسينه شدن به طاعون ريوي آلوده کردند. در آزمايش‌هاي مختلف، بين 80 تا 100 درصد از اين حيوانات  که واکسينه شده بودند، از بيماري طاعون جان سالم به در بردند.

اگر چه واکسن طاعون در گذشته نيز توليد شده بود اما در حال حاضر هيچ يک از آنها توسط سازمان غذا و داروي آمريکا تاييد نشده است. پيشتر نيز محققان موفق به توليد يک واکسن شده بودند که از طاعون غدد لنفاوي جلوگيري مي‌کرد اما اين واکسن توانايي مقابله با بيماري طاعون ريوي را ندارد.

طاعون که باعث مرگ ميليون‌ها نفر در اروپا شده، يک بيماري همه گير بوده که مرگ سياه نام گرفته است.

به گزارش مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها، در آمريکا سالانه به طور ميانگين 7 نفر در اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند. اين بيماري با مصرف آنتي بيوتيک قابل درمان است به شرط آنکه در مراحل اوليه ابتلاي فرد به عفونت مصرف دارو آغاز شود. اما به گفته اين پژوهشگران، بدون انجام اقدامات فوري، طاعون يک بيماري 100 درصد کشنده است.

محققان اين پژوهش قصد دارند تا اين واکسن‌ها را پيش از آزمايش بر روي انسان‌ها، ابتدا بر روي پستانداراني مانند ميمون‌ها آزمايش کنند.

در تصوير خبر هجوم باکتري يرسينيا پستيس عامل طاعون(زرد رنگ) را به شاخک‌هاي يک کک(بنفش) مشاهده مي‌کنيد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2934/توليد-سه-واکسن-جديد-براي-جلوگيري-از-"مرگ-سياه"
بستن   چاپ