ایرانیان جهان
دانشگاه علوم پزشکي شيراز رکورددار رتبه نخست پيوند کبد در دنيا
سه شنبه 27 مهر 1395 - 4:09:35 PM
ايسنا

دکتر حسين ملک زاده در حاشيه بازديد از روند پيشرفت طرح راه‌اندازي غربالگري اختلال‌هاي متابوليک نوزادان در بدو تولد در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي عنوان کرد: 800 کودک با استفاده از روش دريافت بخشي از کبد يکي از اعضاي خانواده خود در شيراز مورد عمل پيوند قرار گرفتند.

 

 وي با بيان اينکه همزمان با رشد کودک کبد وي نيز رشد مي‌کند و کامل مي‌شود، افزود: کبد از نظر رشد و ترميم در مقايسه با ساير اعضاي بدن قابليت‌هاي بيشتري دارد و در افراد سالم، حتي تکه کوچکي از کبد مي‌تواند در عرض چند ماه، رشد کند و به کبدي کامل تبديل شود.

دکتر ملک‌زاده ادامه داد: بخش پيوند دانشگاه علوم پزشکي شيراز، از نظر تعداد پيوند کبد يک مرکز، براي سومين سال متوالي توانسته رتبه نخست دنيا را به خود اختصاص دهد.

پيوند کبد، عمل جراحي تعويض يک کبد بيمارنارسا با يک کبد سالم از شخص ديگري است در بيشتر موارد از تکنيک پيوند مستقيم استفاده مي‌شود که در آن کبد بيمار برداشته شده و با يک کبد دهنده در جاي آناتوميکي يکسان جايگزين مي‌شود.

کبد اهدا شده در سرد آب شور (نرمال سالين) تا هشت ساعت براي انتقال نگه داشته مي‌شود. پيوند کبد يک روش درماني براي درمان مرحله پاياني(end-stage)  بيماري‌هاي کبدي و نارسايي حاد است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2932/دانشگاه-علوم-پزشکي-شيراز-رکورددار-رتبه-نخست-پيوند-کبد-در-دنيا
بستن   چاپ