ایرانیان جهان
تشخيص زودهنگام بيماري‌ها با کاشت فيبر نوري در بدن
سه شنبه 27 مهر 1395 - 2:59:47 PM
ايسنا

اين فيبر  از نوعي هيدروژل که در پليمر تعبيه شده ساخته شده که انعطاف پذير بوده و قابليت خم شدن دارد اما در عين حال به اندازه کافي محکم و قوي است که در داخل بدن شکسته نشود.

محققان مي‌گويند که اين ويژگي‌ها به معناي آن است که اين ايمپلنت دائمي بدون آسيب رساندن به بافت‌هاي اطراف مي‌تواند موجب تحريک يا درمان‌هاي طولاني مدت شود.

اين فيبر نوري خاصيت‌هاي ديگري نيز داشته براي مثال مي‌تواند بدون هيچ آسيبي بيش از هفت برابر طول خود کشيده شود.

محققان خواص نوري اين فيبر را مورد بررسي قرار دادند تا ببينند که در کجا و در چه زماني اين فيبر کشيده و بزرگ مي‌شود.

اين تيم تحقيقاتي بخش‌هاي مختلفي از فيبر را با رنگ‌هاي قرمز، سبز و آبي پر کردند و به صورت افقي پرتوهاي ليزر را به قسمت قرمز رنگ آن تابانده و باعث کشيده شدن اين فيبر شدند.

آنها با تجزيه و تحليل شدت نور قرمز مي‌توانند به اين نتيجه برسند که چه بخشي از اين فيبر کشيده شده و ميزان کشيده شدن آن چقدر است.

به گفته يکي از محققان اين پژوهش از موسسه فناوري ماساچوست، هنگامي که شما سبب کشيده شدن يک بخش خاص از اين فيبر مي‌شويد، ابعاد آن بخش و ميزان نوري که آن منطقه جذب مي‌کند تغيير خواهد کرد. بنابراين فيبر مانند يک سنسور فشار عمل مي‌کند.

اين فيبر مي‌تواند در آينده به عنوان يک مقياس قابل کاشت و يا پوشيدني در بازو يا پاي بيماران استفاده شود و حرکت‌هاي مختلف پس از وقوع يک آسيب در بيمار را پيگيري کند. همچنين اگر با روش درست استفاده شود مي‌تواند به تشخيص زودهنگام بيماري‌ها و بررسي تومورها از طريق بروز التهابات کمک کند.

اين پژوهش در Advanced Materials به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2931/تشخيص-زودهنگام-بيماري‌ها-با-کاشت-فيبر-نوري-در-بدن
بستن   چاپ