ایرانیان جهان
ساخت رادارهاي هواشناسي براي نخستين بار در کشور
شنبه 24 مهر 1395 - 4:35:11 PM
ايسنا

داود پرهيزکار درخصوص ورود تکنولوژي ساخت رادار براي پايش شرايط جوي در کشور براي نخستين بار اظهار کرد: رادارهاي هواشناسي يکي از ادوات ديدباني و پايش جوي است که در مراکز هواشناسي پيشرفته جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نوع رادارها از حساسيت بالايي برخوردار بوده و از تکنولوژي‌هاي روز استفاده مي‌کنند.

وي در ادامه با بيان اينکه رادارهاي هواشناسي توانايي شناسايي قطره باران از فاصله 200 کيلومتري را دارند، گفت: حسني که اين رادارها نسبت به ساير ادوات ديدباني و پايش جوي دارا هستند، اين است که از پوشش آن‌ها در مکان‌هاي دور از دسترسي که امکان نصب ساير تجهيزات وجود ندارد، استفاده مي‌شود. علاوه بر اين در علم هواشناسي از داده‌هاي راداري مي‌توان براي پايش و پيش‌بيني پديده‌هاي خردمقياس (که داراي گستره و طول عمر کوتاه هستند) نيز استفاده کرد.

رييس سازمان هواشناسي کل کشور در اين‌باره اضافه کرد: در حال حاضر 9 رادار در کشور وجود دارد که بايد تا 24 مورد افزايش يابد، در اين صورت است که شبکه اصلي شکل مي‌گيرد و پس از آن براي نقاط فرعي که فاقد پوشش هستند، شبکه‌ تکميلي تحت عنوان شبکه فرعي راه‌اندازي خواهد شد.

دکتر پرهيزکار در ادامه از انجام اقدامات اوليه براي امضاي تفاهم‌نامه با پژوهشگاه فضايي با سازمان هواشناسي براي ساخت رادارهاي جديد در داخل کشور خبر داد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده بين سازمان هواشناسي و پژوهشگاه فضايي قرار است نسخه آزمايشي اين رادارها تا تابستان سال 96 آماده و مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: در رادارهاي هواشناسي مهمتر از حوزه سخت‌افزاري آن، نرم‌افزاري است که اکوي رادار را به محصولات هواشناسي تبديل مي‌کند. در حقيقت رادارها در شناسايي پديده خردمقياس کمک مي‌کنند، اين توانايي درحال حاضر در کل کشور نيست و به همين دليل نياز است تا سطح پوشش رادارها در کل کشور گسترش يابد و آموزش لازم براي پيش‌بيني اين پديده‌ها نيز انجام گيرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش کمبود اعتبار و نبود نقدينگي را يکي از مشکلات موجود در اجراي طرح توسعه هواشناسي در کشور اعلام کرد و گفت: به طور قطع اگر اين طرح در کشور اجرا مي‌شد، طي سه تا چهار سال گذشته تحول عظيمي در سطح فعاليت هواشناسي کشور پديد مي‌آمد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2925/ساخت-رادارهاي-هواشناسي-براي-نخستين-بار-در-کشور
بستن   چاپ