ایرانیان جهان
توليد چسب‌هاي بيمارستاني ضد قارچ و باکتري در کشور
شنبه 24 مهر 1395 - 4:33:00 PM
ايسنا
امروزه بشر به دليل ارتقاي آگاهي‌اش از بهداشت و سلامت فردي، نيازهاي متفاوت و جديدي را مي‌طلبد و انتظار دارد تا محيط اطراف، وسايل، لباس‌ها و هر آنچه او با آن‌ها سروکار دارد، عاري از هرگونه آلودگي و بوي بد باشد. ازاين‌بين منسوجات و پوشش‌ها محل مناسبي براي رشد باکتري‌ها و قارچ‌ها هستند و در صورت وجود رطوبت، حرارت و تغذيه‌ کافي، باکتري در آن‌ها رشد کرده و موجبات بيماري، بوي بد و عفونت را فراهم مي‌آورند. پوشش تخت‌هاي بيمارستاني، ماسک‌هاي پزشکي و چسب‌هاي زخم بهترين شرايط رشد باکتري و ميکروارگانيسم‌ها را ايجاد مي‌کنند. به‌کارگيري فناوري نانو در توليد اين نوع پوشش‌ها، افزايش کارايي و دوام اين پوشش‌ها را موجب شده است.

دکتر اميررضا عباسي، عضو هيأت علمي دانشگاه رازي کرمانشاه و از محققان طرح ضمن تأکيد بر لزوم اجراي اين طرح در رابطه با اهداف دنبال شده گفت: هدف از انجام اين طرح به‌کارگيري مواد ارزان‌قيمت حاوي ترکيبات مس به‌منظور توليد نانوکامپوزيت‌هاي زمينه ابريشمي ضدميکروب بوده است.

وي افزود: استفاده از نتايج اين طرح تحقيقاتي در صنعت پليمر و نساجي، صرفه‌ اقتصادي را در پي دارد. همچنين مواد گران‌قيمت وارداتي جاي خود را به مواد ارزان‌قيمت بومي خواهند داد.

محقق طرح تصريح کرد: تکنيک فراصوت يا سونوشيمي به‌عنوان يکي از تکنيک‌هاي مؤثر در سنتز مواد نانوساختار در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. در اين روش به کمک امواج فراصوت حباب‌هايي توليد شده و انرژي زياد حاصل از ترکيدن اين حباب‌ها صرف شکستن پيوندها مي‌شود. در اين طرح از اين روش جهت پراکنده کردن همگن و يکنواخت نانوذرات در زمينه‌ پليمري از روش سونوشيمي استفاده شده است. وجود اين نانوذرات علاوه بر اعطاي خاصيت ضد ميکروبي به پليمر، موجب بهبود خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيت حاصل مي‌شود.

به گفته‌ محقق اين طرح، در اين پژوهش نانوذرات اکسيد مس بر روي الياف ابريشم با استفاده از روش تابش امواج فراصوت (سونوشيمي) رشد داده شده است. تأثير دما، زمان واکنش، تابش امواج فراصوت و حلال بر روي رشد نانوذرات درون الياف مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنين مورفولوژي نانوذرات رشد داده نيز به کمک ميکروسکوپ الکتروني بررسي شده است.

دکتر عباسي خاطرنشان کرد: بر اساس تصاوير ميکروسکوپ الکتروني، اکسيد مس به صورت کريستالي بر روي الياف ابريشم رشد کرده است.

نتايج اين تحقيقات که حاصل تلاش‌هاي دکتر اميررضا عباسي، عضو هيأت علمي دانشگاه رازي کرمانشاه و گروه تحقيقاتي وي در دانشکده شيمي اين دانشگاه است، در مجله‌  The Iranian Chemical Society به چاپ رسيده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/2924/توليد-چسب‌هاي-بيمارستاني-ضد-قارچ-و-باکتري-در-کشور
بستن   چاپ