ایرانیان جهان
ساخت آلياژهاي حافظه‌دار با ويژگي حافظه‌پذيري و مغناطوگرمايي
شنبه 24 مهر 1395 - 4:18:55 PM
ايسنا

علي قطبي ورزنه - دانشجوي دکتري فيزيک ماده چگال دانشگاه صنعتي اصفهان در تحقيقي، موفق به ساخت آلياژهاي حافظه‌دار دسته‌اي از آلياژهاي هويسلر شده که داراي ويژگي‌هاي جالبي همچون حافظه پذيري و مغناطوگرمايي هستند.

اين آلياژها تحت تأثير ميدان مغناطيسي مي‌توانند تغيير طول قابل‌توجهي داشته باشند که از اين ويژگي در ساخت سنسورها و محرک‌ها استفاده مي‌شود. در سال‌هاي اخير اين آلياژها  به عنوان جايگزين مناسبي براي ترکيبات گادولونيوم دار که در يخچال‌هاي مغناطيسي استفاده مي‌شود، معرفي شده‌اند. يخچال‌هاي مغناطيسي نسبت به يخچال‌هاي حاضر، بازده به مراتب بيشتر و صداي کمتري دارند و همچنين مشکل توليد گازهاي گلخانه‌اي در اين يخچال‌ها وجود ندارد.

قطبي درباره انجام اين پروژه گفت: هدف ما سنتز نانوذرات ترکيب جديدي از سري ترکيبات آلياژهاي هويسلر و بررسي ويژگي‌هاي مغناطوگرمايي اين ماده بود که با روش‌هاي مختلفي اين کار با موفقيت انجام شد.

وي افزود: الگوي پراش پرتو ايکس آلياژ سنتز شده از طرف موسسه بين‌المللي داده‌هاي پراش(ICDD)  جهت تکميل کارت‌هاي استاندارد الگوي پراش پرتو ايکس پذيرفته‌شده و در جديدترين نسخه نرم‌افزار آن به جامعه علمي ارايه خواهد شد. اين موسسه الگوها و استانداردهاي جهاني را در زمينه الگوي اشعه‌اي تعيين مي‌کند و در همه دنيا از آن استفاده مي‌شود.

 نتايج اين پژوهش که توسط علي قطبي ورزنه دانشجوي دکتري فيزيک با راهنمايي دکتر پرويز کاملي و مشاوره دکتر فتح الله کريم زاده و دکتر هادي سلامتي از اعضاي هيات‌ علمي دانشگاه صنعتي اصفهان و با همکاري دکتر باقر اصلي بيکي از اعضاي هيات‌ علمي دانشگاه تبريز و دکتر گاسپاره واروارو از انستيتو ساختار مواد ايتاليا صورت گرفته است در مقاله علمي پژوهشي بين‌المللي" Journal of Alloys and Compounds" به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2919/ساخت-آلياژهاي-حافظه‌دار-با-ويژگي-حافظه‌پذيري-و-مغناطوگرمايي
بستن   چاپ