ایرانیان جهان
ساخت دستگاهي براي جداسازي سلول‌هاي سرطاني با همکاري دانشگاه هلند
شنبه 24 مهر 1395 - 2:09:57 PM
ايسنا

پروژه مشترکي ميان پژوهشکده سرطان پستان و دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه فني آيندهون (Eindhoven University of Technology ) هلند با هدف انتقال تکنولوژي تعريف و اجرايي شده است.

اين طرح با عنوان «جداسازي سلول‌هاي سرطاني از گردش خون محيطي با استفاده از ابزار ميکروسيالاتي يا ميکروفلوئديک Microfluidic» درحال انجام است.

مهندس مهدي رضايتي عضو گروه پژوهشي بيومواد و مهندسي بافت پژوهشکده سرطان پستان که از 18 جولاي به منظور اجراي مرحله اول اين پروژه مشترک به اين دانشگاه سفر کرده است، گفت: مبناي اين پژوژه استفاده از روش‌هاي فيزيکي (Physical based) است يعني از فيزيک سيالات  و رفتار مکانيکي سلول‌هاي ‌سرطاني براي جدا کردن آنها در ميکرو کانال‌ها استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه، جداکردن اين سلول‌ها مي‌تواند منبع بسيار خوبي براي کسب اطلاعات در مورد وضعيت سرطان بيمار و چگونگي پاسخ بيماري به روش‌هاي درماني خاص باشند، ادامه داد: اما جداسازي اين سلول‌ها (CTCs)  از سلول‌هاي ديگر جريان خون بسيار مشکل و چالش برانگيز است؛ زيرا ميان ميليون‌ها سلول خوني تعداد اندکي سلول سرطاني وجود دارد که نقش مهمي را در فرآيند متاستاز بازي مي‌کنند.

رضايتي يادآور شد: اين پروژه در چند مرحله انجام مي‌شود که مرحله اول آن اختصاص به «بهينه کردن طراحي» و مرحله بعدي اختصاص به «طراحي نهايي و بهينه شده براي جدا کردن سلول‌هاي سرطاني» دارد.

به گفته وي در مرحله نهايي پروژه، دستگاه طراحي شده به تهران آورده مي‌شود تا باقي تحقيقات در پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهي انجام شود که در اين مرحله مطالعات بر روي خون بيماران مبتلا به سرطان متمرکز خواهد شد.

اين پروژه در دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه آيندهون انجام مي‌شود که بر اساس تفاهم نامه امضا شده قرار است طي 6 ماه پروژه پياده سازي و مقاله مشترکي تهيه شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2918/ساخت-دستگاهي-براي-جداسازي-سلول‌هاي-سرطاني-با-همکاري-دانشگاه-هلند
بستن   چاپ