ایرانیان جهان
تخريب سلول هاي سرطاني به کمک نانوذرات و امواج فراصوت
دوشنبه 5 مهر 1395 - 2:12:49 PM
ايرنا
سونوتراپي، درمان دردها با استفاده از امواج فراصوت است؛ استفاده از امواج فراصوت در درمان پيش از استفاده از آن در تشخيص مطرح بوده است.
امواج فراصوت امواج مکانيکي هستند و اعمال آنها درون بافت بدن، موجب ايجاد حرارت مي شود؛ اين حرارت به عنوان تسکين دهنده عمل مي کند. امروزه استفاده از امواج فراصوت به منظور تخريب موضعي بافت هاي توموري مورد بررسي قرار گرفته است.
دکتر احمد شانئي محقق دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، با معرفي پديده حفره سازي ناشي از اعمال امواج فراصوت، در رابطه با اهداف اين طرح گفت: هنگامي که امواج فراصوت درون محيط مايع انتشار مي يابد، نواحي فشردگي و نواحي انبساط درون مايع ايجاد مي شود؛ بنابراين نواحي موضعي افزايش و کاهش هاي متناوبي از فشار را تجربه مي کنند. اين موضوع موجب تشکيل و بزرگ شدن حباب هاي گاز مي شود که به حفره سازي موسوم است.
به گفته وي، در اين پژوهش سعي شده است با استفاده همزمان از امواج فراصوت و پديده حفره سازي و نانوذرات طلا، سلول هاي سرطاني تخريب شود. در اين پژوهش اندازه بهينه نانوذرات مورد استفاده در اين فرايند تعيين شده است.
استفاده از فرايند معرفي شده در اين طرح پژوهشي براي تخريب سلول سرطاني موجب اعمال کمترين اثرات جانبي بر بافت هاي سالم اطراف تومور مي شود.
در اين طرح از پديده حفره زايي براي تخريب تومور سرطاني استفاده شده است. به اين صورت که حباب هاي توليدشده ناشي از اعمال امواج فراصوت به يکديگر مي پيوندند و پس از اينکه اندازه آنها به يک اندازه بحراني رسيد، مي ترکند. اين موضوع موجب ايجاد يک انرژي بسيار بالا و تجزيه آب به راديکال هاي آزاد مي شود. حضور نانوذرات طلا موجب کاهش آستانه شدت مورد نياز براي وقوع پديده حفره سازي مي شود.
در اين طرح تأثير مقدار و اندازه نانوذرات طلا بر فعاليت حفره سازي فراصوتي بررسي شده است؛ به اين منظور، ميزان توليد راديکال هيدروکسيل در غياب و در حضور نانوذرات طلا در ابعاد مختلف ارزيابي شده و به عنوان يک معيار شدت حفره سازي مطالعه شده است.
اين تحقيقات حاصل تلاش هاي دکتر احمد شانئي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان و دکتر محمدمهدي شانئي دانشجوي مقطع دکتراي دانشگاه تربيت مدرس است. نتايج اين طرح در نشريه Ultrasonics Sonochemistry به چاپ رسيده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/2885/تخريب-سلول-هاي-سرطاني-به-کمک-نانوذرات-و-امواج-فراصوت
بستن   چاپ