ایرانیان جهان
رفع انحصار 11 نوع کاتاليست مورد نياز بخش‌هاي صنعتي
چهارشنبه 31 شهريور 1395 - 4:02:52 PM
ايسنا
اميرهومن کريمي وثيق، مجري طرح، رفع انحصار توليد کاتاليست‌هاي صنعتي نفت و گاز را مهمترين دستاورد تحقيقاتي خود ذکر کرد و افزود: محصولات شرکت توليدشده باعث شد تا ايران به جمع معدود کشورهاي توليدکننده کاتاليست در جهان بپيوندد و توليد اين محصولات را از انحصار خارج کند.

وي با تاکيد بر اين که کاتاليست‌هاي توليد شده در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي، از کيفيت مطلوب برخوردار است و قابليت رقابت با نمونه‌هاي مشابه را دارد، يادآور شد: کارايي اين کاتاليست‌ها در واحدهاي صنعتي به تائيد رسيده است.

کريمي، کاتاليست ريفرمينگ اوليه با بخارآب، کاتاليست پتاس‌دار ريفرمينگ اوليه با بخارآب و کاتاليست فعال احياي مستقيم آهن را از کاتاليست‌هاي توليد شده در مقياس صنعتي دانست و خاطرنشان کرد: کاتاليست نيمه فعال احياي مستقيم آهن، کاتاليست ريفرمينگ ثانويه، کاتاليست شيفت دما بالا، کاتاليست پلت فرمينگ و کاتاليست متاناسيون از ديگر کاتاليست‌هاي توليد شده در مقياس صنعتي است.

به گفته وي، کاتاليست‌هاي ديگري همچون پيش ريفرمينگ، کاتاليست سنتز اسيد سولفوريک و کاتاليست سنتز گاز اندوترميک در مقياس صنعتي توليد ‌شده است.

مجري طرح به تحقيقات در زمينه GTL (فناوري تبديل گاز طبيعي به فرآورده‌هاي مايع) اشاره کرد و ادامه داد: تبديل گاز طبيعي به مايع (GTL) يک فرايند کاتاليستي است که در آن گاز طبيعي به محدوده وسيعي از هيدروکربن‌هاي مايع مانند نفتا، نفت سفيد، ديزل، بنزين، واکس، روغن، مواد شيميايي يا گاز مايع تبديل مي‌شود.

وي با اشاره به مزاياي فرآورده‌هاي حاصل از GTL گفت: با استفاده از تکنولوژي GTL مي‌توان گاز طبيعي را به محصولات مايع با ارزش افزوده بالاتر تبديل کرد که هزينه نقل و انتقال آنها نسبت به حمل و يا انتقال گاز طبيعي با خط لوله پايين‌تر است.

کريمي کيفيت بهتر نسبت به فرآورده‌هاي پالايش نفت خام را از مزاياي GTL دانست و گفت: با توجه به منابع فراوان گاز در کشور و کم بودن هزينه‌هاي تامين گاز نسبت به بسياري از کشورها و همچنين محدوديت‌هاي موجود در انتقال گاز طبيعي با خط لوله به مصرف کنندگان جهاني، احداث واحدهاي GTL با ظرفيت‌هاي بالاي توليد مي‌تواند بعنوان گزينه‌اي منطقي و سودآور در بهره‌برداري از ذخاير گازي کشور مطرح باشد.

اين محقق يادآور شد: بيش از 120 نفر نيروي انساني متخصص در زمينه‌هاي توليد انواع کاتاليست‌هاي مورد استفاده صنايع مذکور، طراحي و احداث واحدهاي GTL و نيز اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي و EPC صنايع نفت و گاز فعاليت مي‌کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2871/رفع-انحصار-11-نوع-کاتاليست-مورد-نياز-بخش‌هاي-صنعتي
بستن   چاپ