ایرانیان جهان
طراحي يک پالايشگاه نفت خارجي با فناوري و دانش ايراني
چهارشنبه 31 شهريور 1395 - 3:34:59 PM
ايسنا
مهندس علي‌‏احسان نظربيگي پژوهشکده پالايش پژوهشگاه نفت را داراي دو ماموريت انجام پروژه‌هاي پژوهشي و فعاليت‏هاي خدماتي دانست و افزود: بر اين اساس علاوه بر واحدهاي صنعتي که از اين پژوهشکده خدمات دريافت مي‏‌کنند، واحدهاي مختلف پژوهشگاه خواستار دريافت خدمات اين پژوهشکده هستند. براي مثال پرديس بالادستي که چاه‏‌ها و مخازن را مطالعه مي‏‌کند، ارزيابي و آناليز نفت خام را براي تقطير به اين پژوهشکده واگذار کرده است و ما نيز نتايج داده‌هاي به دست آمده را در اختيار آنها مي‌گذاريم.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در اين پژوهشکده، يادآور شد: مهم‏ترين فعاليت اين پژوهشکده انجام پروژه‌‏هاي مرکاپتان‌زدايي از برش‌هاي سبک نفتي (DMD) و مرکاپتان‌زدايي از ميعانات گازي (DMC) بوده که هم ‏اکنون به مرحله تجاري‏ سازي رسيده است.

نظر بيگي از اجراي طرح پايلوت واحد کک سازي با همکاري سازمان ايميدرو خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن با اجراي پروژه تحقيقاتي در صدد بومي سازي واحد نمک‏‌زدايي هستيم.

وي ادامه داد: در حال حاضر پروژه ارائه فناوري چند واحد پالايشگاهي براي يک پالايشگاه خارج از کشور را در دستور کار داريم براساس اين پروژه پژوهشگاه صنعت نفت قرار است تعداد 9 فناوري را که شامل ليسانس و خدمات مهندسي پايه است را به اين پالايشگاه ارايه کند که 5 فناوري آن متعلق به پژوهشکده پالايش اين پژوهشگاه است.

رييس پژوهشکده پالايش پرديس صنايع پايين ‏دستي پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به جزئيات اين 5 فناوري، توضيح داد: 2 پروژه مربوط به تصفيه هيدروژني و کاتاليستي نفت است، پروژه سولفورزدايي از ديزل و پروژه واحد «ويسبريکر» است که ته مانده‌هاي قيري را به نفت کوره و فرآورده‏‌هاي سبک تبديل مي‏‌کند و پنجمين مورد نيز شامل واحد قيرسازي پالايشگاه مي‌شود.

به گفته وي، اين پژوهشکده ارائه دانش فني و طراحي 5 واحد پالايشگاه را کاملا به عهده گرفته ‏است و در نهايت واحدهاي اصلي اين پالايشگاه خارجي با دانش ايراني ساخته خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2868/طراحي-يک-پالايشگاه-نفت-خارجي-با-فناوري-و-دانش-ايراني
بستن   چاپ