ایرانیان جهان
مکمل گياهي براي افزايش اثربخشي دارو توليد شد
دوشنبه 29 شهريور 1395 - 2:43:25 PM
مهر

دکتر محسن برکتين، مجري طرح « تکنولوژي توليد مکمل‌ها و عصاره‌هاي دارويي گياهي کپسول شده با روش اولترا اکسترودر»  اظهار داشت: در حال حاضر در صنعت گياهان دارويي کشور ترکيبات بسياري در فرم‌هاي فيزيکي مايع، پودري و به شکل‌هاي افشره، شربت، قطره، کپسول و يا قرص عرضه مي‌شوند.

وي ادامه داد: اين ترکيبات داراي ويژگي‌ها و خواص ويژه و منحصر به فردي هستند که نقش مهمي به عنوان مکمل يا دارو در سلامت انساني ايفا مي کنند به همين دليل شرکت‌هاي توليدکننده مکمل‌ها و داروهاي گياهي در فرآيندهاي توليد، مصرف و عرضه اين محصولات با مشکلات خاصي مواجه هستند.

به گفته برکتين، بديهي است که شرکت‌هاي پيشرو و موفق در اين عرصه مي‌توانند با حل اين مشکلات با استفاده از تکنولوژي‌هاي مدرن، حداکثر راندمان و بهره‌وري در توليد و حداکثر رضايتمندي در مشتريان و در نهايت حداکثر سهم بازار و موفقيت در کسب و کار را براي خود رقم بزنند.

وي با بيان مثالي اظهار داشت: گياهي مانند زردچوبه، دارچين، فلفل قرمز کاين، زيره، زنجبيل، سير، فلفل سياه، هل، دانه خردل، دندليون، ليمو ترش، همگي داراي تأثيرات لاغري از طريق افزايش متابوليسم و بعضاً کاهش اشتها بوده ولي استفاده همزمان گروهي از آنها هم بدون برخورداري از فناوري‌هاي خاص، به دليل ايجاد واکنش‌هاي کاهنده و نامطلوب امکان‌پذير نيست.

مجري طرح با بيان اينکه ما در توليد اين مکمل ها از تکنولوژي «اينکپسوليشن» بهره برديم، افزود: بنابراين اينکپسوليشن به عنوان تکنيکي مدرن بسياري از مشکلات فوق را به شيوه‌اي کاملاً مؤثر حل کرده و اين امر سبب استقبال روزافزون توليدکننده‌ها از فرآورده‌هاي کپسول شده در سرتاسر دنيا شده است.

برکتين در خصوص تکنولوژي اينکپسوله کردن به روش «اولترا اکسترودر» بيان کرد: اينکپسوليشن يا به بياني ميکرو اينکپسوليشن روشي است که طي آن ترکيبات و عصاره‌هاي تغليظ شده و ضروري روغنهاي گياهي و دارويي در يک پوشش محافظ منتشر شده و در آنها به صورت ذرات مولکولي در يک غشاي کريستالي محبوس مي‌شوند.

وي افزود: اين مکانيزم سبب کاهش سرعت تخريب و از دست رفتن مواد مؤثره در فرآيندهاي متفاوت توليد يا در طول زمان نگهداري تا زمان مصرف نهايي مي‌شود.

رئيس واحد تحقيق و توسعه اين شرکت دانش بنيان اظهار داشت: فرمولاسيون ماتريکس پوششي يا (Envelope) کاملاً منعطف بوده و قابل تغيير و تنظيم بسته به نوع کاربرد و منظور خاص فرآورده است.

به گفته وي، اين فرمولاسيون کاربردي کمک مي‌کند که آزادسازي مواد مؤثره در نقاط متفاوت بدن بسته به نوع فرآورده صورت پذيرد.

برکتين با تاکيد بر اينکه از اين مکمل ها مي توان در توليد داروها بهره برد، گفت: افزايش بهره‌وري و راندمان در توليد، افزايش نسبت ميزان مواد مؤثره در حجم واحدي از داروها، افزايش ميزان راندمان جذب مواد مؤثره با توجه به نوع پوشش ماتريکسي فرموله شده برخي از ويژگي هاي اين مکمل ها براي کاربرد در ساخت داروهاي گياهي به شمار مي روند.

مجري طرح تاکيد کرد: اين مکمل ها که با اين روش به توليد رسانده ايم، دقيقاً در محل مورد نظر در بدن رهاسازي مي شود تا بيشترين ضريب جذب را در بدن داشته باشد.

وي با بيان اينکه در کل دنيا  5 کشور به اين فناوري دست پيدا کرده اند،  افزود: حتي کشور امريکا هم نتوانسته به اين فناوري دست بيابد ولي اکنون ما توانستيم به جمع کشورهاي اروپايي در اين زمينه بپيونديم.

به گفته وي، با استفاده از اين مکمل ها که به توليد رسيده اند مي توانيم داروهاي گياهي را توليد کنيم که بيشترين اثر بخشي را در بدن فرد داشته باشد.

اين مکمل ها در سومين نمايشگاه گياهان دارويي و طب سنتي توسط معاون رئيس جمهور، وزير کشور و وزير امور خارجه رونمايي شد. همچنين اينکپسوله ها در مرحله ثبت اختراع هستند و تاييديه خود را از انستيتو تحقيقات تغذيه اخذ کرده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2866/مکمل-گياهي-براي-افزايش-اثربخشي-دارو-توليد-شد
بستن   چاپ