ایرانیان جهان
ارتش آمريکا يک نارنجک قابل تنظيم ساخت
دوشنبه 29 شهريور 1395 - 2:34:25 PM
ايسنا

اين نارنجک چند منظوره که ساختار ايمن‌تري دارد در مرکز تحقيقات، توسعه و مهندسي ارتش آمريکا در نيوجرسي ساخته شده است.

نام اين نارنجک دستي (ET-MP)بوده و به سربازان اجازه خواهد داد تا از طريق يک اهرم، بين عملکرد انفجار آسيب رسان و يا تکه تکه شدن انتخاب کنند.

اگرچه بسياري از مردم بر اين باورند که نارنجک يک ابزار جنگي به شکل آناناس کوچک سبز رنگ با يک پين است اما در واقع اين ابزار جنگي داراي اشکال مختلف بوده که براي هدف‌هاي مختلف طراحي شده است.

براي مثال نارنجک‌هاي آتش زا براي از بين بردن تجهيزات، نارنجک گازي براي کنترل جمعيت، نارنجک دودي، نارنجک بي‌حس کننده، نارنجک ضد تانک و حتي نارنجک نورافکن که محدوده مورد نظر را تاحدي روشن مي‌کند.

دو نوع اصلي و کشنده نارنجک که توسط سربازان حمل مي‌شود نارنجک هاي دفاعي و هجومي هستند.

از نارنجک‌هاي دفاعي زماني استفاده مي‌شود که دشمن سربازي را دنبال مي‌کند و سرباز قدرت و فرصت درگيري با دشمن را ندارد پس ضامن نارنجک را کشيده و در پشت خود رها و فرار مي‌کند. چاشني تأخيري اين نارنجک طوري تعبيه شده است که خرج اصلي نارنجک را پس از مدت حدود 6 ثانيه منفجر سازد. از نارنجک‌هاي هجومي زماني استفاده مي‌شود که به دشمن حمله کرده و درگيري در فاصله نزديک است؛ پس بايد نارنجک طوري ساخته شده باشد که پس از پرتاب فرصتي را به دشمن براي بازگرداندن نارنجک به طرف نيروهاي خودي ندهد؛ پس چاشني تأخيري اين نارنجک را طوري تعبيه کرده‌اند که پس از حدود 3 الي 4 ثانيه خرج اصلي را منفجر سازد و فرصتي را به دشمن براي بازگرداندن نارنجک به سمت خودي نمي‌دهد.

ET-MP  يک طراحي انعطاف پذير و امن است که جايگزين نارنجک‌هاي دفاعي و هجومي شده است. اين نارنجک داراي حالت‌هاي قابل تنظيم بوده که از ميزان شدت تخريب مي‌کاهد.

اين فناوري حاصل 5 سال تلاش و تجربه متخصصان است که به درخواست ارتش آمريکا صورت گرفته است.

اگر همه چيز طبق برنامه‌ريزي پيش برود تا 5 سال ديگر اين فناوري به خدمت گرفته خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2864/ارتش-آمريکا-يک-نارنجک-قابل-تنظيم-ساخت
بستن   چاپ