ایرانیان جهان
توليد برق از حرارت بدن
سه شنبه 23 شهريور 1395 - 2:44:08 PM
ايسنا

نمونه‌ اوليه اين فناوري که سبک وزن بوده و با فرم بدن منطبق مي‌شود، به  مراتب بيشتر از فناوري‌هاي قبلي توانايي توليد برق را دارد.

اين فناوري جديد به سادگي مي‌تواند در يک تي‌شرت تعبيه شود.

اين پژوهشگران همچنين محل مناسب براي جذب گرماي بدن را در اين پژوهش شناسايي کرده‌اند.

داريوش وشايي از دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي در خصوص اين فناوري اظهار کرد: اين ژنراتور ترموالکتريک پوشيدني (TEGs) با استفاده از ديفرانسيل درجه حرارت بين بدن شما و هواي محيط، به توليد برق مي‌پردازد.

محققان در روش‌هاي قبلي از گرماگيرها (heat sinks )  براي توليد برق استفاده مي‌کردند که بسيار سخت و سنگين بود يا تنها قادر به توليد يک ميکرووات و يا کمتر در هر سانتي متر مربع بود.

وشايي افزود: اما فناوري جديد ما تا 20 ميکرووات برق توليد کرده در حاليکه از هيچ گرماگيري استفاده نمي‌کند و همين امر سبب سبک و راحت بودن اين فناوري شده است.

اين طراحي جديد از يک لايه ماده رسانا تشکيل شده که بر روي پوست قرار گرفته و به توليد حرارت مي پردازد.

اين ماده رسانا داراي يک لايه پليمري است که مانع از اتلاف گرما و راه يافتن آن به بيرون شده و حرارت بدن را از طريق يک TEG که در مرکز واقع شده است منتقل مي‌کند.

کل اين سيستم بسيار نازک و انعطاف پذير بوده و تنها در حدود 2 ميليمتر است.

وشايي اظهار کرد که اين نمونه اوليه تنها يک سانتي‌متر مربع است، اما ما به راحتي و بسته به نياز مي‌توانيم آن را گسترش دهيم.

اين پژوهشگران همچنين دريافتند که بازو بهترين گزينه براي گرفتن گرماي بدن است و به راحتي و از طريق تعبيه اين فناوري در يک تي‌شرت مي‌توان حرارت بدن را جذب کرد.

به اعتقاد وشايي براي تعبيه فناوري‌هاي پوشيدني، تي‌شرت‌ها يک گزينه مناسب هستند اما با اين حال باز هم به اندازه بازوبندها موثر نيستند.

وي اظهار کرد: هدف آنها توسعه فناوري‌هاي پوشيدني است که براي نظارت طولاني مدت بر سلامت انسان استفاده شود. مانند دستگاه‌هايي که بر سلامت قلب نظارت مي‌کنند  يا متغيرهاي فيزيکي و زيست محيطي را براي پيش‌بيني و جلوگيري از حملات آسم بررسي مي‌کنند.

ما براي انجام اين کار نياز به دستگاه‌هايي داريم که با باتري کار نکنند و در حال حاضر بر اين باوريم که طراحي اين نمونه اوليه ما را به هدفمان بسيار نزديک مي‌کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2840/توليد-برق-از-حرارت-بدن
بستن   چاپ