ایرانیان جهان
سيستم قابل حمل خنک کننده واکسن برنده جايزه دايسون شد
شنبه 20 شهريور 1395 - 1:57:02 PM
ايرنا
يک طراح 22 ساله انگليسي به نام ويل برادوي از دانشگاه Loughborough به عنوان پروژه دانشگاهي خود يک سيستم خنک کننده قابل حمل طراحي کرده است که موفق به کسب جايزه جيمز دايسون شد.
وي هدف خود را از طراحي اين سيستم، جلوگيري از اتلاف و فساد واکسن هاي با ارزش حساس به دما براي نقاط دور افتاده بيان کرده است.
برخي واکسن ها حتما بايد در شرايط دمايي ويژه اي حمل شوند تا کارايي خود را از دست ندهند. معمولا حمل اين واکسن ها به نقاط دور افتاده بسيار مشکل است.
اين طراح 22 ساله قبل از ورود به دانشگاه به مناطق دور افتاده اي از جمله کامبوج، چين، هنگ کنگ و ويتنام سفر کرد و از نزديک مشکلات کادر پزشکي براي انتقال دارو و واکسن را مشاهده کرد و از ان زمان تصميم گرفت در اين زمينه اقدام کند.
معمولا براي انتقال واکسن هاي حساس به دما از يخ يا کمپرس سرد استفاده مي شود. اين دو روش سبب مي شود دماي واکسن بيشتر از حد استاندارد کاهش يابد و کارايي آن در حد مطلوب نباشد.
فناوري مورد استفاده در سيستم خنک کننده برادوي، با الهام از دستگاه خنک کننده آلبرت اينشتين (در سال 1920 ميلادي) ساخته شده است. دستگاه خنک کننده اينشتين از دما براي انجام فرآيند هاي شيميايي کمک مي گيرد و نيازي به جريان الکتريسيته ندارد.
دستگاه طراحي شده برادوي Isobar نام دارد و دماي آن بين 2 تا 8 درجه سانتي گراد قابل تنظيم است. کافي است اين دستگاه يک ساعت شارژ شود تا شش روز بدون نياز به جريان الکتريسيته به طور مداوم کار کند. برادوي قصد دارد از جايزه نقدي بنياد تامسون براي توسعه نمونه اوليه دستگاه خود استفاده کند.
بنياد جيمز دايسون در انگليس هر ساله مسابقه اي را براي تشويق مهندسان جوان در سطح بين المللي برگزار مي کند. بنيان گذار اين جايزه سِر جيمز دايسون مخترع معاصر انگليسي است.
جايزه تعيين شده براي برنده مرحله اول حدود 2 هزار و 220 پوند است. به برنده اين مرحله اجازه داده مي شود که وارد مرحله بين المللي شود که جايزه آن 28 هزار و 600 پوند است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/2825/سيستم-قابل-حمل-خنک-کننده-واکسن-برنده-جايزه-دايسون-شد
بستن   چاپ