ایرانیان جهان
حلقه گمشده ميان سلول‌هاي بنيادي خوني و سيستم ايمني کشف شد
سه شنبه 16 شهريور 1395 - 2:34:35 PM
مهر

محققان دانشگاه UCLA براساس اين تحقيق مي توانند به درک اين مطلب که سيستم ايمني سالم چگونه توليد مي شود و چگونه بيماري ها مي توانند منجر به تضعيف عملکرد ايمني شوند، کمک کنند.

اين مطالعه با استفاده از مغز استخوان انسان انجام شده که حاوي تمامي سلول هاي بنيادي است که خون را طي زندگي بعد از جنيني توليد مي کند و اين در حالي است که تعداد مطالعه اندکي که با بافت هاي انساني در اين زمينه صورت گرفته بود، غالبا از خون بند ناف استفاده کرده بودند که به خوبي سيستم ايمني بعد از زندگي جنيني را منعکس نمي کند. در واقع درک فرايند طبيعي تشکيل خون در انسان هاي بالغ گامي حياتي در يافتن دلايل بيماري هاي خوني مانند لوکميا خواهد بود.

پيش از اين مطالعه نيز محققين مي دانستند سلول هاي بنيادي مي توانند تقسيم شوند و سلول هايي را در مراحل بينابيني تکوين توليد کنند که سلول هاي پيش ساز نام دارند و مي توانند رده هاي سلولي خوني مختلفي مانند پلاکت ها و سلول هاي خوني را توليد کنند.

در اين مطالعه محققان بسيار علاقه مند بودند تا پيش سازهايي را توليد کنند که تمام سيستم ايمني را تشکيل دهند و حاوي همه انواع سلول هاي مختلف به نام لنفوسيت ها است که عملکرد تخصصي در مبارزه با عفونت دارند.

مطالعات گذشته نوع نسبتا بالغي از پيش سازهاي لنفوسيتي با توانايي محدود براي تمايز را نشان داد اما اين مطالعه جديد نوعي نسبتا اوليه تر از اين پيش سازها را شناسايي کرده است که مي تواند همه سيستم ايمني را توليد کند.

با شناسايي اين پيش ساز اوليه لنفوئيدي، محققين به بررسي تغييرات بيان ژني طي مراحل اوليه توليد آنها از سلول هاي بنيادي پرداختند. اطلاعات مربوط به بيان ژن، آنها را متقاعد کرد که مرحله منحصربفردي از تکوين سيستم ايمني را شناسايي کرده اند.

آنها مجموعه اي از ژن ها را شناسايي کردند که بين سلول هاي لنفوئيدي اوليه و سلول هاي بنيادي مغز استخوان يکسان بود و همچنين ژن هايي را شناسايي کردند که تنها مختص اين سلول ها بود.

در واقع اين مطالعه نشان مي دهد که چه ژن هايي براي ايجاد همه سلول هاي سيستم ايمني مهم هستند و اين اطلاعات به محققان اجازه مي دهد تا مغز استخوان را براي کمک به ايجاد سيستم ايمني قوي تر دستکاري کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2820/حلقه-گمشده-ميان-سلول‌هاي-بنيادي-خوني-و-سيستم-ايمني-کشف-شد
بستن   چاپ