ایرانیان جهان
سهم فناوري از بودجه کشور در حال افزايش است
شنبه 13 شهريور 1395 - 8:49:17 AM
ايسنا

سرزمين ايرانيان- علي معتمدزادگان در آيين همايش فناورهاي نوين دريايي که در دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) برگزار شد، با بيان اينکه  يک سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، انقلاب فرهنگي اتفاق افتاد و دانشگاه‌هاي کشور  اسلامي شدند، اظهار کرد: يک دوره پس از جنگ شاهد رشد کمي مراکز علمي و پژوهشي در کشور بوديم و در حال حاضر کسي پشت درهاي دانشگاه نمي‌ماند.

وي افزود: بعد از رشد کمي، برنامه‌هاي دولت به رشد کيفي معطوف شد تا در افق 1404 براي کسب رتبه اول علمي در منطقه تلاش کند و در اين مدت، هدف‌گذاري براي جهش علمي اتفاق افتاد و مقالات و کتاب‌هاي زيادي چاپ شد و در رشته‌هاي مختلف و علوم دفاعي به دستاوردها و جايگاه‌هاي  علمي بالايي رسيديم.

رئيس پارک علم و فناوري مازندران تصريح کرد: در دو سه سال اخير با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري، سهم فناوري در بودجه از نيم درصد به يک درصد در حال افزايش است و بعد از آن به 4 درصد در کل بودجه مي‌رسد.

معتمدزادگان با تاکيد بر تبديل  پژوهش  به فناوري، گفت: نتيجه پژوهش بايد به ايده تبديل شود تا بتواند زندگي را ساده‌تر کند.

وي افزود: بايد بتوان سهم واردات را کاهش داد و به همان ترتيب سهم صادرات افزايش يابد و به سمت تکنولوژي تجديدپذير رفت.

رئيس پارک علم و فناوري مازندران با بيان اينکه جامعه پژوهشي مي‌تواند اين مهم را عملياتي کند، خاطرنشان کرد:  نزديک به 200 مرکز رشد در کشور فعال است.

معتمدزادگان با اشاره به اينکه رابطه بين فناوري بالا و دانش‌بنيان رابطه برد برد با دولت‌ها است، اظهار کرد: هر چه سودآوري بالاتر باشد به نفع دولت است چون مي‌تواند ماليات بيشتري دريافت کند.

وي ادامه داد: در فضاي فعلي، دولت و مجلس بسته‌هاي حمايتي‌اي دارند تا از کساني که به دنبال ايده‌هاي نو فناوري هستند، در بخش ماليات  و عوارض و نيز اختصاص دفاتر کار حمايت کنند.

اين مسئول با اعلام اينکه 35 ميليون جوان در کشور وجود دارد، بيان کرد: اين نيرو يک فرصت مناسب است که مي‌توان از ظرفيت آن استفاده کرد زيرا  آينده در دست همين جوان‌هاست.

معتمدزادگان با اشاره به برگزاري نخستين رويداد ملي استارت آپ در نوشهر، آن را يک فرصت مناسب دانست و گفت: اميد است در سال‌هاي آتي در کنار اين همايش، فناوري‌هاي بيشتري وجود داشته باشد و سرمايه‌گذاران نيز به اين حوزه وارد شوند.

وي افزود: کشور ما از پژوهش‌ها در حوزه فناوري حمايت مي‌کند و دانشگاه علوم دريايي نوشهر مي‌تواند نقطه وصل در اين زمينه باشد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2805/سهم-فناوري-از-بودجه-کشور-در-حال-افزايش-است
بستن   چاپ