ایرانیان جهان
پارچه اي براي خنک نگه داشتن بدن
شنبه 13 شهريور 1395 - 8:24:07 AM
ايرنا
سرزمين ايرانيان- اين پارچه جديد علاوه بر دفع نور خورشيد، حرارت بدن را نيز عبور مي دهد.
مردم از هزاران سال قبل براي محافظت از خود در برابر سرما، از انواع لباس هاي گرم استفاده مي کنند، اما توليد پارچه هايي که بدن را خنک نگه دارد، هنوز چالش برانگيز است.
بدن انسان در دماي عادي پوست -93 درجه فارنهايت(34درجه سانتيگراد)- پرتوهاي مادون قرمز متوسط ساطع مي کند و طيف طول موج اين پرتوها با طيف نور مرئي تقريبا همپوشاني پيدا مي کند؛ به عبارت ديگر، هر پارچه اي که مانع از نفوذ نور مرئي خورشيد شود، گرماي بدن را نيز اصطلاحا به دام مي اندازد.
اما پژوهشگران دانشگاه استنفورد در امريکا يک ماده کم هزينه برپايه پلاستيک ساخته اند که در صورت بافته شدن و تبديل به پارچه و لباس، اين امکان را فراهم مي کند که حرارت بدن دفع و از نفوذ نور و گرما نيز جلوگيري مي شود.
اين محققان در مقاله اي که در نشريه ساينس منتشر کردند، گفتند که استفاده از پارچه جديد در البسه مي تواند افراد را در هواي بسيار گرم نيز بي نياز از دستگاه هاي سرمايشي کند و همچنين موجب صرفه جويي در انرژي خواهد شد.
ماده جديد موسوم به نانو پي ايي nanoPE از نوعي سلفون –فويل نايلوني- ساخته شده است که روزنه هايي بسيار ريز و چندصد برابر کوچکتر از قطر مو دارد به طوري که تنها نور مادون قرمز از آنها عبور مي کند و عبور نور مرئي از آنها ناممکن است. اين ماده همچنين اجازه مي دهد که عرق بدن امکان تبخير داشته باشد.
براساس اين گزارش، پارچه هاي کتاني تنها 1.5 درصد امواج مادون قرمز را از خود عبور مي دهند، اما پارچه جديد 96 درصد اين امواج را عبور مي دهد که باعث حدود چهار درجه فارنهايت دماي کمتر براي فرد مي شود و به گفته محققان، همين تفاوت نياز به روشن کردن دستگاه هاي سرمايشي را کاهش مي دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/2801/پارچه-اي-براي-خنک-نگه-داشتن-بدن
بستن   چاپ