ایرانیان جهان
ارزان‌نگه داشتن بلیت هواپیما برای قشر پردرآمد از جیب همه مردم
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 12:20:44
ایرانیان جهان - فارس /در حالی که این روزها سفرهایی هوایی جایگاه چندانی در سبد هزینه‌ خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه ندارد و باوجود سهم 3 درصدی حمل و نقل هوایی در جا به جایی مسافران، دولت به جای واقعی‌سازی نرخ بلیت و اختصاص منابع در توسعه زیرساخت‌ها، قیمت بلیت را برای اقشارپردرآمد ارزان نگه می‌دارد.
حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از چهار مدل حمل و نقلی در کشو ما‌ حدود 3 درصد جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهد، همچنین سهم حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر حدود 90 درصد و سهم حمل و نقل ریلی حدود 7 درصد است؛ در این راستا کمترین سهم جابه‌جایی مسافر در حوزه حمل و نقل هوایی است.
از این رقم 3 درصد جابه‌جایی مسافر، به صورت میانگین مردم عادی سهم کمتری دارند و درصد زیادی از مسافران حمل و نقل هوایی را طبقات بالای درآمدی جامعه شامل می‌شوند.
* سفرهایی هوایی جایگاه چندانی در سبد هزینه‌های خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه ندارد
طبق بررسی‌های میدانی اقشار با درآمد متوسط که بیشترین جمعیت کشور ما را شامل می‌شوند ممکن است سالانه حداکثر 2 تا 3 بار از مدل حمل و نقل هوایی برای جابه‌جایی خود استفاده کنند که این هم ممکن است یک سفر خانوادگی در ایام نوروز و یا فصل تابستان باشد و البته هستند در بین این اقشار، افرادی که حتی سالی یک بار هم از هواپیما برای سفرهای خود استفاده نمی‌کنند.
اقشار ضعیف‌تر هم که معمولا در پرداخت هزینه‌های بلیت هواپیما ناتوان هستند و شاید در مجموع بتوان گفت: «سفرهایی هوایی جایگاه چندانی در سبد هزینه‌های خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه ندارد».

http://www.ilandnews.ir/fa/News/194717/ارزان‌نگه-داشتن-بلیت-هواپیما-برای-قشر-پردرآمد-از-جیب-همه-مردم
بستن   چاپ