ایرانیان جهان
دستاورد دانشمند ايراني براي تشخيص آلودگي هوا با گوشي‌ هوشمند
شنبه 9 آبان 1394 - 11:11:26 AM
ايسنا
حسگر پروفسور کوروش کلانترزاده و تيمش با تجزيه و تحليل ميزان مولکول‌هاي دي‌اکسيد نيتروژن موجود بر روي اين تکه مي‌تواند غلظت گاز موجود در جو اطراف را تعيين کند.

 با توجه به گزارش سازمان جهاني بهداشت ، آلودگي هوا مبتني بر دي‌اکسيد نيتروژن باعث مرگ بيش از هفت ميليون نفر در سال مي‌شود و کودکان و سالمندان به طور خاص در معرض اين خطر هستند. با حسگر جديد بزودي مي‌توان هشدارهاي اوليه از سطوح دي‌اکسيد نيتروژن خطرناک موجود در هواي اطراف را از طريق يک حسگر در گوشي‌هاي‌ هوشمند دريافت کرد.

 دي‌سولفيد قلع همچنين به عنوان رنگدانه‌اي در پوشش‌ها استفاده شده و بطور خاص داراي يک ميل طبيعي براي مولکول دي‌اکسيد نيتروژن است، بدين معني که به آن‌ها چسبيده و ساير انواع مولکول‌هاي گاز را ناديده مي‌گيرد که اين امر سبب دقت بسيار بالاي حسگر مي‌شود.

 کلانترزاده اظهار کرد: عدم دسترسي عمومي به ابزارهاي نظارت موثر، يکي از موانع اصلي براي کاهش اثرات مضر اين گاز است اما سيستم‌هاي سنجش فعلي يا خيلي گران‌قيمت بوده و يا به سختي قادر به تشخيص اين گاز از گازهاي ديگر هستند. روش ما نه تنها مقرون بصرفه‌تر از روش‌هاي ديگر است، بلکه بهتر از حسگر‌هايي که در حال حاضر براي شناسايي اين گاز خطرناک مورد استفاده قرار مي‌گيرند، عمل مي‌کند.

 دانشگاه RMIT در اين پژوهش با آکادمي علوم چين همکاري مي‌کند. دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا در سن‌ديگو نيز در حال توسعه يک حسگر فشرده هستند که قادر به تشخيص دي‌اکسيد نيتروژن هستند که معمولا از سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي منتشر مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1872/دستاورد-دانشمند-ايراني-براي-تشخيص-آلودگي-هوا-با-گوشي‌-هوشمند
بستن   چاپ