ایرانیان جهان
کاهش دوره‌هاي شيمي‌درماني‌ مبتلايان به سرطان با دستاورد جديد محققان ايراني
يکشنبه 19 مهر 1394 - 1:47:47 PM
ايسنا

دکتر سميده خويي  خاطرنشان کرد: نانو ذرات اکسيد آهن توليد شده در اين طرح حامل داروي ضد سرطان 5- فلوئوروراسيل هستند که در درمان سرطان ‌هاي مختلف از جمله سرطان پستان و کولون کاربرد دارد.

 دانشيار مرکز تحقيقات سلولي و ملکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران، دارا بودن هسته اکسيد آهن را از مزاياي نانوذرات توليد شده عنوان کرد که خصوصيات ويژه‌اي به اين نانو ذرات داده است. بدين ترتيب که اين نانوذرات به دليل داشتن اکسيد آهن از طريق يک ميدان مغناطيسي خارجي، هدفمند شده و صرفا به بافت تومور وارد مي‌شود. در نتيجه از بروز عوارض جانبي ناشي از ورود ترکيب دارويي ضد سرطان به سلول‌هاي سالم جلوگيري مي‌شود.

 اين محقق خاطرنشان کرد: هسته اکسيد آهن همچنين امکان رديابي نانوذرات حامل دارو را فراهم مي کند به طوري که از طريق تصويربرداري MRI به راحتي قابل شناسايي بوده و به درک ما از اين که نانوذرات وارد بافت تومور شده‌اند يا خير، کمک مي‌کند.

 وي ايجاد حساسيت حرارتي و پرتوي را از ديگر مزاياي نانو ذرات توليد شده عنوان و اظهار کرد: در بسياري از مواقع در کلينيک همراه با شيمي درماني، پرتو درماني نيز انجام مي‌شود، از اين رو اين محصول اين امکان را ايجاد مي‌کند که بتوانيم در کنار شيمي درماني، پرتو درماني را هم انجام دهيم.

 خويي اضافه کرد: در کنار اين مزايا، زماني که داروي ضد سرطان براي درمان بيماران مبتلا به سرطان تجويز مي‌شود، لازم است تا دوزهاي متعددي طي روزهاي متوالي و يا غير پيوسته براي بيمار توصيه شود.

 وي ادامه داد: با يک بار تزريق دارو به بدن بيمار، او تا حدود دو هفته بي‌نياز از تزريق مجدد خواهد بود.

 محقق اين طرح با بيان اين که اين محصول مراحل In vitro و In vivo را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: نتايج اين تحقيقات همچنين بر روي موش صحرايي و خرگوش انجام شده است.

 به گفته وي در فرايند اين تحقيقات در مراحل تست آزمايشگاهي و حيواني، عدم سميت نانوذرات اکسيد آهن توليد شده، قرار گرفتن نانو ذرات در بافت تومور، قابل مشاهده بودن اين نانوذرات با تصوير برداري MRI و ايجاد حساسيت حرارتي و پرتويي اثبات شد.

 دانشيار بيوفيزيک دانشگاه علوم پزشکي ايران با تاکيد بر اين که اين نانو ذرات به صورت پودر توليد شده است، گفت: اين ذرات پس از تبديل شدن به محلول به بدن بيمار تزريق خواهد شد.

 خويي با اشاره به محصول نهايي اين تحقيقات، خاطرنشان کرد: حامل دارويي، نانوذرات اکسيد آهن توليد شده است و داروي ضد سرطان 5-فلوئورويوراسيل نيز در درون پوشش پليمري بر روي اين نانوذرات بارگذاري شده و اين ترکيب از طريق تزريق وارد بدن بيمار خواهد شد.

 وي همچنين با تاکيد بر اين که داروي 5-فلوئورويوراسيل براي درمان سرطان‌هايي چون کولون، پستان، روده، معده و پانکراس استفاده مي‌شود، افزود: نانو ذرات حامل اين داروي ضد سرطان براي انواع متعددي از سرطان‌ها قابل استفاده است.

 محقق اين طرح ابراز اميدواري کرد که در فاز توسعه‌‎اي اين طرح بتواند وارد فاز باليني شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1842/کاهش-دوره‌هاي-شيمي‌درماني‌-مبتلايان-به-سرطان-با-دستاورد-جديد-محققان-ايراني
بستن   چاپ