ایرانیان جهان
انقلاب دانشمندان ايراني در خودروهاي بدون راننده
شنبه 21 شهريور 1394 - 3:31:43 PM
ايسنا
از زماني که کارل بنز خودروي مدرن را در دهه 1880 ارائه داد، انسان‌ها همواره خودروهايشان را بر روي جاده‌ها رانده‌اند با اين حال، پروفسور احمد راد، استاد دانشکده مکاترونيک و مهندسي سيستم‌ها در دانشگاه سيمون فريزر کانادا اعلام کرده اين روند بايد تغيير کند.

 وي در قالب پروژه‌اي بزرگ و به همراه همکاران خود به دنبال ارائه خودروهاي بدون راننده و سيستم‌هاي دستيار راننده است.

 راد در مصاحبه‌اي اعلام کرد: خودروهايي که ما مي‌شناسيم به تدريج در حال تبديل‌شدن به ربات‌هاي خودکاري هستند که در آن‌ها وظيفه راننده از رانندگي‌کردن به نظارت بر خودرو تغيير مي‌کند.

 احمد راد به همراه مهران شيرازي، دانشجوي دکترا در دانشگاه سيمون فريزر، سيستم شبيه‌ساز خودکاري را در آزمايشگاه خود ارائه داده‌اند که شامل يک صندلي خودرو با يک فرمان، يک داشبورد و سه صفحه مسطح به جاي شيشه جلوي اتومبيل است که خيابان شهر را نشان مي‌دهد. دو دوربين مادون‌قرمز نيز بر روي داشبورد و رو به راننده قرار دارند.

 راد توضيح داد که دوربين‌ها داراي يک ردياب چشم هستند و جايي که راننده به آن نگاه مي‌کند، را شناسايي مي‌کنند. اين سيستم قادر به شناسايي اين موضوع است که آيا راننده در حال ارسال پيغام است، مسموم شده يا خوابش برده است.

 تيم تحقيقاتي پروفسور راد از عينک‌هاي Fatal Vision براي شبيه‌سازي‌کردن نارسايي مرتبط با تراکمات خاص الکل در خون استفاده مي‌کند. راد پيش‌بيني کرد يک خودروي خودکار به طور موقت جاي راننده حواس‌پرت را گرفته و خودرو را پارک مي‌کند يا به منزل مي‌برد.

 به گفته راد و شيرازي، خودروهاي آينده ردياب چشم را به دوربين رو به جلو جفت خواهند کرد و اين دوربين براي شناسايي پياده‌هايي که از منطقه ممنوعه عبور مي‌کنند و همچنين علائم جاده به کار خواهد رفت.

 شيرازي نيز گفت: در بسياري از موارد رانندگان ممکن است علائم جاده را نبينند، بنابراين ردياب چشم ديدن يا عدم‌ديدن علائم توسط راننده، محدوديت سرعت و هشدارها را شناسايي مي‌کند. همچنين خودرو مي‌تواند علائم جاده را شناسايي کرده و به راننده درباره علائمي که نديده اطلاع‌رساني کند.

 پرفسور راد اظهار داشت: اتومبيل حتي ممکن است براي تبعيت از علائم توقف يا ماندن در زير محدوديت سرعت راننده را ناديده بگيرد.

 وي افزود: سيستم‌هاي ردياب چشم را مي‌توان ظرف پنج تا 10 سال آينده در خودروهاي لوکس کار گذاشت و در صورت قابل‌اعتمادبودن اين سيستم نرم‌افزاري، اين فناوري بايد براي هر خودرويي اجباري شود زيرا تعداد تصادفات را کاهش مي‌دهد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1783/انقلاب-دانشمندان-ايراني-در-خودروهاي-بدون-راننده
بستن   چاپ