ایرانیان جهان
تشخيص سکته مغزي و حمله قلبي با آزمايش خميردندان
سه شنبه 23 تير 1394 - 10:16:26 AM
ايرنا
دکتر آنتوني داونپورت از بخش پزشکي تجربي دانشگاه کمبريج انگليس مي گويد: سديم فلورايد که معمولا در خميردندان يافت مي شود به ترکيبات کلسيم در ميناي دندان ما مي چسبد.

وي افزود: به همين روش در تزريق سديم فلورايد به افراد اين ماده معدني به مناطق ناپايدار کلسيمي در شريان ها نيز مي چسبد.

در حقيقت اين روش جديد تشخيص تنها سکوي تصويربرداري است که مي تواند بصورت غير تهاجمي مراحل اوليه کلسيمي شدن در شريان ها را تشخيص دهد.

اکنون محققان دانشگاه کمبريج ادعا مي کنند که يک اسکن ارزان قيمت و آسان مي تواند روشي را که پزشکان از طريق آن افراد در معرض خطر سکته مغزي و حمله قلبي را تشخيص مي دهند، تغيير دهد.

محققان معتقدند که با استفاده از ماده اي که معمولا در خميردندان يافت مي شود مي توان مناطق خطر را در رگ ها تشخيص داد.در اين روش سديم فلورايد که با مقدار کمي ردياب راديواکتيو همراه است به بيمار تزريق مي شود.

سپس سديم فلورايد به هر کلسيم ناپايداري که در شريان ها وجود داشته باشد، متصل مي شود.

کلسيم يک ترکيب اساسي در رسوبات چربي شناخته شده به نام پلاک است که عامل سخت شدن رگ ها در بيماري است که به عنوان آترواسکلروز شناخته مي شود. آترواسکلروز يک بيماري بالقوه کشنده است که در آن شريان ها توسط ساخت رسوبات چربي که به آنها پلاک مي گويند، مسدود مي شود.

اين پلاک ها باعث مي شوند که شريان ها سخت و باريک شوند و در نتيجه جريان خون محدود شود؛ همچنين در صورتي که پارگي صورت بگيرد يک لخته خوني جريان خون به قلب را مسدود مي کند و باعث بروز حمله قلبي و يا سکته مغزي مي شود.

زماني که اين رسوبات ناپايدار شوند مي توانند منجر به ايجاد لخته هاي خوني شوند و مشکلاتي به صورت حمله قلبي و يا سکته مغزي ايجاد کنند.اين بيماري قلبي و عروقي عامل بيش از 124 هزار مرگ در عرض يکسال در انگليس است.

دکتر جيمز رود متخصص قلب و عروق در دانشگاه کمبريج گفت: اين روش جديد تنها سکوي تصويربرداري است که مي تواند به صورت غير تهاجمي مراحل اوليه کلسيمي شدن در عروق ناپايدار را تشخيص دهد.

اين مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1631/تشخيص-سکته-مغزي-و-حمله-قلبي-با-آزمايش-خميردندان
بستن   چاپ