ایرانیان جهان
قزل‌آلاهاي ايراني چاق‌تر مي‌شوند!
دوشنبه 28 مرداد 1392 - 2:02:11 PM
ايسنا

محققان کشور با اجراي يک طرح تحقيقاتي درصدد اصلاح نژاد ماهي قزل‌آلا و توليد ماهيان بزرگتر با رشد بهتر هستند.

 دکتر حسين عبداللهي از مجريان اين پروژه  با اشاره به ضرورت توليد ماهيان مولد باکيفيت خاطرنشان کرد: مرکز تحقيقات ژنتيک و اصلاح نژادي آبزيان سعي مي کند تا با اجراي يک طرح تحقيقاتي و اصلاح نژاد قزل‌آلا، ماهياني با رشد بهتر و سريع‌تر توليد کند.

 به گفته وي، براي اصلاح نژاد ماهيان در سراسر دنيا از پرورش انفرادي بين خانوادگي و درون خانوادگي استفاده مي‌شود که اين مرکز با توجه به امکاناتي که در اختيار دارد از روش بين خانوادگي استفاده مي‌کند.

 عضو هيات علمي موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور درباره شيوه اصلاح نژاد قزل‌آلا توضيح داد: دراين شيوه، مولداني علامت‌گذاري شده و پس از يک مرحله تکثير بچه ماهي‌هايي که رشد بهتري دارند جداسازي شده و به عنوان مولدان آينده نگهداري مي‌شوند. شيوه‌اي که به عنوان يک شيوه اصلاح نژادي کلاسيک در تمام کشورهاي دنيا مطرح است.

 وي با اشاره به رشد چشمگير آبزي‌پروري در دنيا در دو دهه اخير گفت: در ايران نيز آبزي‌پروري به تبع تغييرات اين حوزه در دنيا رشد داشته و براساس آمار سازمان شيلات توليد 20 هزار تني در سال 1358 به 285 هزار تن در سال 1391 رسيده است.

 رورش ماهي قزل‌آلا نيز يکي از فعاليت‌هاي اساسي حوزه آبزي پروري در کشور است که رتبه نخست دنيا در توليد در آب شيرين و رتبه دوم دنيا در توليد در آب شور را پس از شيلي به خود اختصاص داده است. طبق آمار سازمان شيلات توليد اين ماهي در کشور در سال 1390، 106 هزار تن و در سال 1391، 135 هزار تن بوده است.

 اين متخصص ژنتيک، تکثير و پرورش آبزيان معتقد است از آنجا که ماهي قزل‌آلا يک ماهي غير بومي براي ايران است، بايد براي توليد پايدار آن برنامه ريزي درستي انجام شود.

 عبداللهي درباره توليد قزل‌آلا در کشور گفت: در سال‌هاي گذشته تخم اين ماهي براي تکثير در داخل کشور از خارج وارد مي‌شد تا اين که برخي از فعالان بخش خصوصي توليد تخم ماهي قزل‌آلا را آغاز کردند اما متاسفانه چون بر روي توليد اين تخم در کشور تحقيقاتي صورت نگرفته بود، بخش خصوصي مجددا به واردات آن روي آورد.

 وي با تاکيد بر اين‌که کشور براي قطع وابستگي به خارج براي تامين تخم ماهي قزل‌آلا به تحقيقات ژنتيکي و اصلاح نژادي نياز دارد خاطرنشان کرد: از سال 1385 مرکز تحقيقات ژنتيک و اصلاح نژاد آبزيان در ياسوج با همين هدف تحت نظر موسسه تحقيقات علوم شيلاتي کشور شکل گرفت.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/162/قزل‌آلاهاي-ايراني-چاق‌تر-مي‌شوند!
بستن   چاپ