ایرانیان جهان
ساخت فرمان هوشمند براي تشخيص خواب آلودگي راننده
شنبه 20 تير 1394 - 12:09:54 PM
مهر
 تا پيش از اين فناوري هاي متنوعي براي تشخيص خواب آلودگي رانندگان در حين رانندگي ارايه شده بود که در آنها حالت خستگي راننده از روي آناليز دقيق چهره و يا حرکات فرمان صورت مي گيرد.

اکنون محققان شرکتي در آلمان فناوري جديدي ارايه کرده اند که مي توان آن را جايگزين به مراتب بهتري دانست. در اين شيوه خاص حسگري در فرمان خودرو تعبيه شده که با تشخيص دقيق ميزان فشار وارد شده به آن از طريق دستان راننده، خستگي و خواب آلودگي راننده مشخص مي شود.

مبناي عمل اين فناوري جديد بر اساس اين واقعيت است که وقتي فرد در حال رانندگي با هوشياري کامل است، فشار پايدار و مناسبي به فرمان خودرو وارد مي کند اما در حين خواب آلودگي و خستگي و همچنين در مواقعي که سکته قلبي روي داده و ضريب هوشياري به هر دليلي افت قابل توجهي مي کند، فشار ياد شده کاهش يافته و دست راننده تحرک کمتري بر روي فرمان خواهد داشت.

فرمان جديدي که براي خودروها توسط اين محققان ارايه شده داراي نوار باريک مخصوصي است که در دل آن لايه هاي نازکي تعبيه شده که جريان الکتريکي ضعيفي از آنها عبور مي کند.

ريزپردازشگر نصب شده در اين فرمان بر اساس تغيير فشار وارد شده به آن واکنش نشان داده و به راننده هشدار مي دهد که خواب آلوده است.

يکي از ويژگيهاي خاص اين فناوري جديد که آن را در مقايسه با ساير فناوري هاي مشابه متمايز مي کند، حساس نبودن به عواملي نظير آلودگي، تعريق بدن و تغييرات دماي محيط است. همچنين حتي در صورت استفاده راننده از دستکش نيز عملکرد فرمان هوشمند در سطح قابل توجهي خواهد بود


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1613/ساخت-فرمان-هوشمند-براي-تشخيص-خواب-آلودگي-راننده
بستن   چاپ