ایرانیان جهان
ابداع لامپ نابودکننده عفونت بيمارستاني
شنبه 6 تير 1394 - 2:52:29 PM
ايرنا
اين ابزار سال 2015 در نشست سالانه انجمن کنترل عفونت و همه گيري معرفي شد.

اين ابزار که نيلي تميز (Indigo-Clean ) نام دارد نور نيلي رنگي ساطع مي کند که توسط مولکول هاي باکتري جذب مي شود و يک واکنش شيميايي توليد مي کند که باکتري را از داخل مي کشد واکنشي شبيه آزاد کردن ماده سفيد کننده درون سلول هاي باکتري ايجاد مي کند.

فناوري ابداع اين ابزار در دانشگاه استراتکلايد در گلاسکو در اسکاتلند ابداع شد و از سال 2008 در درمانگاه سلطنتي گلاسکو مورد استفاده قرار گرفته است.

اين ابزار اکنون به صورت تجاري در آمريکا و در کانادا در دسترس قرار خواهد گرفت.

کليف يانکي مدير امور باليني در شرکت ساخت اين ابزار به نام کنال، مي گويد: در آزمايشات باليني که در عرض بيش از هفت سال در بيمارستان هاي انگليس انجام شد، ثابت شده است که اين تکنولوژي در کشتن باکتري ها در بيمارستان موثر بوده است.

وي افزود: شکستن زنجيره انتقال عفونت از يک بيمار عفوني به محيط و به يک بيمار جديد حقيقتا مهم است و توانايي اين فناوري که در تمام زمان ها مورد استفاده قرار مي گيرد و موثر است، حائز اهميت است.

اين دستگاه نوري کشنده ميکروب اولين ابزاري نيست که براي کشتن باکتري ها در اتاق بيمارستان طراحي شده است. اوايل امسال نيز محققان روباتي معرفي کردند که باکتري ها را با استفاده از نور زنون ماوراي بنفش مي کشت.اما براي استفاده از سيستم نور زنون ماوراي بنفش لازم است که افراد در زمان روشن بودن اين دستگاه در نزديکي آن نباشند زيرا به چشم آسيب مي زند و ديگر اينکه نور ماوراي بنفش سرطانزا است.اما نور نيلي رنگ براي مردم بي خطر است.

عفونت بيمارستاني (Hospital-acquired infection) يا nosocomial infection عفونتي است که بيمار در بيمارستان به آن آلوده مي شود مثلاً بيمار دچار شکستگي پا در بيمارستان دچار عفونت ادراري شود. عفونت بيمارستاني يکي از دلايل اصلي مرگ و همچنين افزايش دوران نقاهت مي باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني در 55 بيمارستان در 14 کشور به انجام رسانده نشان مي دهد که ميانگين 8٬6٪ از بيماران بستري شده مبتلا به عفونت بيمارستاني شده اند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1580/ابداع-لامپ-نابودکننده-عفونت-بيمارستاني
بستن   چاپ