ایرانیان جهان
پرورش سلول‌هاي اسپرم انسان در آزمايشگاه براي نخستين بار
يکشنبه 20 ارديبهشت 1394 - 1:56:01 PM
ايسنا
محققان آزمايشگاه Kallistem در شهر ليون فرانسه از توليد موفق اسپرم از سلول‌هاي پايه توليدمثل خبر داده‌اند. اين فرآيند معمولا در بدن انسان حدود 72 روز طول مي‌کشد.

 اگرچه نتايج اين تحقيق هنوز در مجله‌اي منتشر نشده و کارشناسان با احتياط با آن برخورد مي‌کنند، اما در صورت تائيد، مي‌تواند دستاورد بزرگي در حوزه درمان ناباروري مردان باشد.

 به گفته محققان، اين يافته‌ها مي‌تواند راه را براي درمان‌هاي نوآورانه به منظور حفظ و بازيابي باروري مردان هموار کند.

 شرکت Kallistem در بيانيه‌اي اظهار کرد: در پايان سال 2014، محققان اين شرکت توانستند سلول‌هاي اسپرم کاملا کاربردي انسان را با استفاده از نمونه بيضه بيمار که حاوي سلولهاي ژرمينال نابالغ يا اسپرماتوگوني بود، در آزمايشگاه توليد کنند.

 فرآيند اسپرماتوژنز يا مني‌زايي که طي آن سلول‌هاي پايه توليدمثل - سلولهاي ژرمينال – به اسپرم تبديل مي‌شوند، فرآيندي بسيار پيچيده است.

 به گفته محققان، اين تحقيق مي‌تواند راه‌حلي را براي دهها هزاران مرد مبتلا به آزواسپرمي غيرانسدادي ارائه دهد که منجر به ناباروري آن‌ها مي‌شود.

 با اين دستاورد، کارشناسان خواهند توانست سلول‌هاي توليدمثل را از بيضه‌هاي مرد استخراج کرده و آن‌ها را تا زمان تمايل وي به بچه‌دار شدن، منجمد کنند. تا پيش از اين، اسپرماتوژنز آزمايشگاهي تنها در موشها موفق عمل کرده بود.

 شرکت Kallistem اکنون در تلاش براي افزايش بودجه تحقيقاتي خود بوده و کارآزمايي‌هاي پيش‌باليني خود را تا سال 2016 و کارآزمايي‌هاي باليني را تا سال 2017 آغاز خواهد کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1468/پرورش-سلول‌هاي-اسپرم-انسان-در-آزمايشگاه-براي-نخستين-بار
بستن   چاپ