ایرانیان جهان
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:
ايران به دليل همکاري نکردن در رديابي کوهنوردان از «ثريا» شکايت مي‌کند
دوشنبه 7 مرداد 1392 - 2:05:13 AM
تلنا
وزارت ارتباطات روز شنبه هفته گذشته، سه روز پس از گم شدن کوهنوردان ايراني در ارتفاعات برودپيک پاکستان، با پيگيري شماره تلفن همراه ماهواره‌اي ثريا که در اختيار کوهنوردان بوده است، از نمايندگي اين شرکت در ايران «شرکت ارتباطات تلفن آسيا» درخواست کمک کرده است. اما متاسفانه پس از پيگيري‌هاي فراوان موفق به دريافت مختصات جغرافيايي از طريق شرکت ثريا نشده است.
 در اين زمينه با محمدحسن نامي‌، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت‌وگو کرده‌ايم.

 

وزارت ارتباطات چه زماني مامور گرفتن اطلاعات جغرافيايي از شرکت ثريا شد؟

در حدود ساعت يک و نيم بعداز ظهر روز شنبه رييس‌جمهوري با تماس مستقيم با بنده اعلام کردند که هر چه سريع‌تر مختصات کوهنوردان را از شرکت ثريا بگيريد و در اختيار گروه جست‌وجو قرار دهيد. پس از تماس آقاي احمدي‌نژاد، همکاران ما سريعا با آقاي محقق، مديرعامل شرکت ارتباطات تلفن آسيا که نمايندگي شرکت ثريا در ايران را دارد، وارد مذاکره شدند. در اطلاعات اوليه ارايه شده توسط نماينده ثريا اعلام شد که کوهنوردان ما از مرزهاي پاکستان خارج و وارد مرزهاي چين شده‌اند. پس از دريافت اين اطلاعات موضوع را سريعا از سفير ايران در چين پيگيري کرديم که نهايتا مشخص شد که اين عزيزان در منطقه بي‌طرف قرار گرفته‌اند.

 

در اين مرحله موضوع را از شرکت اصلي ماهوراه ثريا در امارات پيگيري کرديد؟

بله. پس از اين مرحله با تماس تلفني که با سفير ايران در امارات برقرار کرديم، ايشان تمامي‌‌ تلاش خود را در راستاي دريافت مختصات کوهنوردان ايراني از شرکت ثريا کرد و جالب اينجاست که مديران اين شرکت به دلايل مختلف از ارايه اطلاعات در ساعت‌هاي اوليه سر باز ‌زدند. جاي تاسف بسيار دارد که سازمان‌هاي بين‌المللي که دم از حقوق بشر مي‌زنند، در اين موضوع چهره واقعي خود را نشان دادند و هر چه ما تلاش مي‌کرديم که براي نجات جان سه انسان، اطلاعات را در اختيار ما قرار دهند، با وجودي که مي‌دانستند با توجه به مشخصاتي که ما داديم و مکاني که کوهنوردان حضور دارند هيچ موضوع ديگري جز نجات جان آنها وجود ندارد، باز هم اطلاعات را به ما نمي‌دادند و فردي به نام ياسر جاسم که مسوول اين موضوع بود، با ما همکاري نمي‌کرد.

 

شنيده شده که حتي وزارت ارتباطات نامه‌اي رسمي‌ به ثريا داده و آنها نيز در پاسخ رسما اعلام کرده‌اند که حاضر به همکاري نيستند.

ما نامه‌اي را با هماهنگي نمايندگي اين شرکت در داخل ايران براي مديران ثريا ارسال کرديم که باز هم حاضر به همکاري نشدند که نهايتا ما توانستيم از طريق نماينده اين شرکت تلفن ماهواره‌اي کوهنوردان را 100 دلار شارژ کنيم تا ارتباط آنها با ماهواره قطع نشود و در نهايت با ورود ساير دوستان به موضوع، توانستيم اطلاعات مختصات کوهنوردان ايراني را 48 ساعت بعد «دوشنبه هفته گذشته» از ثريا بگيريم. براساس آخرين اطلاعات دريافتي جمعه شب هفته گذشته آيدين بزرگي يکي از کوهنوردان ايراني در آخرين تماسي که با يکي از بستگان خود داشته اعلام مي‌کند که با دو کوهنورد ديگر نزديک به 80 متر فاصله دارد و درخواست کمک کرده است و اين آخرين تماسي بوده که از طريق اين تلفن همراه برقرار شده است.

 

با توجه به برخوردي که مديران ثريا در اين زمينه داشته‌اند که روند نجات کوهنوردان را مختل کرده است، آيا وزارت ارتباطات مسيرهاي قانوني براي مجازات اين شرکت را پيگيري خواهد کرد؟

قطعا در اين زمينه حقوقدان‌ها مي‌توانند پاسخ مناسب‌تري بدهند؛ اما ما به عنوان نماينده ايران در مجامع بين‌المللي از شرکت ثريا شکايت خواهيم کرد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/146/ايران-به-دليل-همکاري-نکردن-در-رديابي-کوهنوردان-از-«ثريا»-شکايت-مي‌کند
بستن   چاپ