ایرانیان جهان
پانسمان هوشمند، زخم بستر را پيش از وقوع تشخيص مي دهد
دوشنبه 10 فروردين 1394 - 1:54:40 PM
ايرنا
گروهي از محققان توانستند پانسمان هوشمندي را طراحي کنند که به يک مدار الکتريکي انعطاف پذير مجهز است و مي تواند آسيب هاي وارده به بافت را قبل از ظهور آثار آن روي پوست، تشخيص دهد.

با وجود اين که زخم بستر در ابتدا به شکل دردي خفيف در پشت فرد است، مي تواند به سرعت به زخم هاي عفوني خطرناک تبديل شود.

زخم هاي متورم روي پوست نشانه کاملا مطمئني از وجود زخم بستر محسوب مي شوند، اما ظهور اين نشانه نيز اغلب در زماني اتفاق مي افتد که براي جبران بسياري از آسيب هاي وارد شده به بدن بيمار، دير شده است.

محققان با استفاده از تکنيکي موسوم به طيف سنجي امپدانس، تغييرات الکتريکي پوست را در فرآيند تغيير از وضعيت سالم به وضعيت بيمار، بررسي و ثبت مي کنند. براي اين منظور از الکترودهايي استفاده مي شود که روي يک فيلم نازک و انعطاف پذير، چاپ شده اند و با استفاده از جريان الکتريکي، باردار شده اند. با توجه به اين که غشاي سلول هاي سالم، مستحکم است و غشاي سلول هاي درحال مرگ، تخريب مي شود، انتقال جريان الکتريکي از الکترودها به پوست نشان گر تخريب غشاي سلولي و در نتيجه بيمار شدن سلول هاي پوست است. بر اساس اين ديدگاه، فرکانس هاي مختلف عبور جريان الکتريکي مي تواند نقشه دقيقي از وضعيت سلامت پوست بيمار در اختيار قرار دهد.

در آزمايشاتي که روي موش ها انجام شد، پانسمان هوشمند توانست تغييرات الکتريکي پوست را به دقت تشخيص و در نتيجه وضعيت ناسالم آن را مشخص کند.

گزارش کامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه Nature Communications به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1372/پانسمان-هوشمند،-زخم-بستر-را-پيش-از-وقوع-تشخيص-مي-دهد
بستن   چاپ