ایرانیان جهان
استفاده از نانولوله هاي طلا براي درمان سرطان
چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 1:31:37 PM
ايرنا
سانجي يي يکي از محققان اين طرح از دانشگاه ليدز گفت: بسياري از تومورهاي سرطاني بعد از انجام عمل جراحي دوباره رشد مي کنند، معمولا از شيمي درماني يا راديودرماني بعد از عمل جراحي براي ممانعت از رشد سلول هاي سرطاني استفاده مي شود، اما اين روش ها عموما عوارض جانبي جدي براي بيماربه همراه دارند.

وي بيان کرد: نانولوله هاي طلا، ساختارهاي لوله اي شکلي هستند که داراي پتانسيل بالايي در تشخيص و درمان بيماري ها دارند.

محققان اين پروژه مي گويند:استفاده از يک روش جديد که در آن طول نانولوله هاي کربني کنترل مي شود، کليد اصلي اين پروژه است، با کنترل طول نانولوله، محققان مي توانند نانولوله هاي طلا با ابعاد مناسب توليد کنند که قادر به جذب پرتوهاي مادون قرمز نزديک باشد.

استيو ايوانز يکي ديگر از محققان اين طرح افزود: بافت هاي انسان در برابر برخي فرکانس ها شفاف است، به همين دليل است که با تابش نور شعله آتش به بدن، بخشي از دست شما قرمز ديده مي شود، زماني که نانولوله هاي طلا درون بدن به حرکت در مي آيند، اگر پرتوي با فرکانس مناسب به بدن تابيده شود، نانولوله ها مي توانند اين پرتوها را جذب کنند،اين انرژي به گرما تبديل مي شود.

وي بيان کرد: اگر از ليزر پالسي براي اين کار استفاده شود مي توان دماي بافت هاي اطراف نانولوله ها را به قدري افزايش داد که موجب از بين رفتن سلول هاي سرطاني شود.

اين گروه تحقيقاتي موفق شدند اين روش را به گونه اي کنترل کنند که بتوان از آن براي تصويربرداري و از بين بردن سلول سرطاني استفاده کرد، براي مشاهده نانولوله هاي طلا، محققان از توموگرافي نوري صوتي چندطيفي (MSOT) استفاده کردند، آن ها اين نانولوله ها را از طريق دهان وارد بدن موش کرده ودر نهايت با اين روش از آن ها تصويربرداري کردند.

نانولوله ها در نهايت از طريق مدفوع از بدن موش خارج شدند، در نتيجه مشکل سمي بودن براي بدن نيز برطرف خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1351/استفاده-از-نانولوله-هاي-طلا-براي-درمان-سرطان
بستن   چاپ