ایرانیان جهان
آل اسحاق:نظرسنجي موثر است اما ملاک ما جامعتين‌ است/اقبال مردم همچنان با اصولگرايان است
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392 - 5:36:34 PM

عضو ائتلاف پيشرفت گفت: اگر جامعتين درباره گزينه نهايي ائتلاف پنجگانه اصولگرايان جهت نگيرد، تابع نظر گروه هستيم.

 حيي آل اسحاق کانديداي يازدهمن دوره انتخابات رياست جمهوري، نامزد حزب موتلفه و عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرايان در پاسخ به سوالي درباره اجماع اصولگريان و ائتلاف‌هاي موجود در رسيدن به يک گزينه نهايي گفت: در حال حاضر در صحنه سياسي، رقابت اصلي بين اصلاح‌طلبان، اصولگريان و طرفداران دولت است. اگرچه جمع کثيري از اصولگريان به ميدان آمده‌اند و آمدن همه در صحنه خوب بود ولي بايد به سمت وحدت  پيش رفت.

وي افزود: اگر اصولگريان تنها رقيب بودند، اين امر اشکال نداشت ولي الان رقباي ديگري داريم که بايد به سرعت به سمت وحدت پيش رفت.

آل اسحاق ادامه داد: خوشبختانه اعضاي اتئلاف و مجموعه ما قبول کردند که نظر جامعتين فصل‌الخطاب شود و من  از اين مساله خيلي خوشحال شدم زيرا نظر آنها در صورت باقي نماندن ما در ميدان، حجت را  شرعاً و عرفاً تمام مي‌کند و اگر گفتند بمانيم، حمايت کلي صورت مي‌پذيرد.

وي با اشاره به نتايج نظرسنجي‌ها  و اميدواريش براي جمع‌بندي ائتلاف بر روي وي نيز گفت: درحال حاضر نظرسنجي‌هاي عمومي برتري شخص و جريان ديگري از اصولگريان را نشان مي‌دهد، ولي اينکه آيا وضع به همين شکل خواهد ماند، سابقه انتخابات ما نشان داده که اينگونه نيست. به عنوان مثال در نظرسنجي‌ها جايگاه  آقاي احمدي‌نژاد با آقاي هاشمي قابل قياس نبود ولي آنچه پيش آمد مساله ديگري بود.

عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرايان تاکيد کرد: به سمت مدلي خواهيم رفت که جامعتين آن را ترسيم کنند و بگويند؛ اگر قرار شد ما نباشيم و فرد ديگري باشد، خب ما نمي‌مانيم ولي تا الان هيچ کس نمي‌داند فرد نهايي ائتلاف و خروجي آن چه کسي است.

 آل اسحاق درباره اينکه "جامعتين عنوان کرده‌اند که وارد مصاديق نخواهند شد"، گفت: به هر حال شاخص را هم بگويند مصداق آن مشخص مي‌شود؛ ذهنيت من اين است که اقبال مردم همچنان بر اصولگرايان‌ است و آنها  مقبوليت بيشتري دارند؛ خوش‌بيني زيادي به راي آوردن اصولگرايان دارم اما هنوز فرد نهايي را نمي‌دانيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره تاثير نتايج نظرسنجي‌ها براي تشخيص فرد نهايي اظهار داشت: برخي از سه سال قبل نظرسنجي‌ها را آغاز کرده‌اند ولي در حال حاضر با ورود افراد جديد اين نظر‌سنجي‌ها ملاک نيست؛ بعد هم نظرسنجي يا نظرسازي درست، نظرسنجي موثر است اما ملاک ما جامعتين‌ است، البته يکي از شاخص‌ها هم نظر‌سنجي‌هاست ‌ولي اگر جامعتين به اين نتيجه برسند که همه اعضاي ائتلاف ثبت نام کنند، همه مي‌رويم ولي اگر گفتند قبل از ثبت‌نام تکليف فرد نهايي مشخص شود، قبل از ‌ثبت نام فرد نهايي را اعلام مي‌کينم و منتظر نظر نهايي جامعتين مي‌مانيم.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره نحوه ورود جامعتين در اين زمينه نيز افزود: اين مساله را با صراحت نمي‌گوييم چون هنوز مسائلي هست که مشخص نيست و بايد بررسي شود ولي اينکه بايد به يک نفر برسيم، قطعي است.

وي درباره مزاياي معرفي فرد نهايي ائتلاف قبل ثبت‌نام نيز گفت: من و آقاي باهنر به اين مساله معتقديم که اگر قبل از ثبت نام تکليف فرد نهايي مشخص شود، مزايايي چون کم شدن‌ هزينه‌ها و بيرون آمدن مردم از سردرگمي را در پي دارد؛ در کنار اين‌ فرصت ‌‌حمايت‌ قوي و منسجم براي فردي که در صحنه مي‌ماند، بيشتر است اما چون يک تعهد اخلاقي و قولي و فعلي ‌نسبت به اعضاي ائتلاف داريم، نتيجه نهايي با نظر آقايان است و پاي قولمان ايستاديم. اگر ما به اين نتيجه رسيديم و ساير دوستان نه، حرف آنها حجت است.

آل اسحاق ادامه داد: نظر جامعتين حداقل براي من حجت است؛ اگر فرض کنيم يکي از ما 5 نفر ثبت‌نام کند اما اين مساله مورد توافق ساير اعضا نباشد، معتقدم بايد به نظر جامعتين توجه کنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگر بر اين مبني که " فرض کنيم اتئلاف 5 نفره درباره يک فرد  به نتيجه رسيد و جامعتين در قبال آن  مصداق سکوت کردند و اعلام نظر نکردند، آن زمان چه مي‌کنيد" گفت: اگر جامعتين مخالفت نداشته باشد حتماً آن نظر را قبول مي‌کنيم، اگر جامعتين جهت نگيرد ما تابع نظر گروه هستيم زيرا در قبال نظر دوستان متعهد هستيم و تصميمي را که جامعتين با آن مخالف نباشد اجرا مي‌کنيم، اما اگر تصميم ما  با نظر جامعتين زاويه داشته باشد منتظر مي‌مانيم آن زاويه برطرف شود؛ حداقل من اين گونه خواهم بود.

نامزد حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به سوال ديگري درباره "واکنشش در برابر عدم تاييد صلاحيتش توسط شوراي نگهبان" نيز گفت: شوراي نگهبان اگر افرادي مانند ما را رد صلاحيت کند، نه به اين دليل که من صلاحيت ذاتي ندارم يا فرد منحرفي هستم‌، بلکه شوراي نگهبان بر اساس شاخص‌هايي که براي اين پست دارد، صلاحيت افراد را براي حضور در اين سمت مي‌سنجد. شايد من صلاحيت حضور در جايگاه ‌وزيري يا جايگاه يک نماينده مجلس را داشته باشم ولي صلاحيت جايگاه رياست جمهوري را نداشته باشم، نظر شوراي نگهبان را بر تخم چشمم مي‌گذارم.

وي در گفت‌و‌گو با تسنيم  در پاسخ به سوال ديگر درباره اينکه اگر کانديدا شويد و راي نياوريد به رقيب تبريک مي‌گوييد؟ گفت: بله! حتما ‌مي‌گويم زيرا ما در جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهيم کانديدا شويم و اين معنايش اين است که من اين ساختار را قبول دارم که وارد عرصه شده‌ام.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/133/آل-اسحاق-نظرسنجي-موثر-است-اما-ملاک-ما-جامعتين‌-است-اقبال-مردم-همچنان-با-اصولگرايان-است
بستن   چاپ