ایرانیان جهان
پرواز نانوپهپادها در رگ هاي خوني
سه شنبه 12 اسفند 1393 - 2:09:19 PM
مهر
اين فناوري جديد را مي توان تازه ترين ابتکارعمل دانشمندان در زمينه شناخت هرچه بهتر سکته هاي قلبي و تلاش براي جلوگيري از وقوع آن دانست.

نانوپهپادهاي توليد شده توسط دانشمندان مرکز پزشکي دانشگاه کلمبيا و مدرسه پزشکي هاروارد قابليت انتقال داروهاي ضد التهابي در خون و پايداري سازي پلاک هاي خوني در موش هاي آزمايشگاهي را داشته اند و حالا اميد آن مي رود که از اين فناوري جديد پزشکي براي کمک به بيماران استفاده شود.

نوآوري اين دانشمندان مي تواند راه را براي جلوگيري مؤثرتر از بروز حملات قلبي و سکته هاي مغزي ناشي از گرفتگي عروق در انسان هموار سازد.

در اين عارضه که سالانه شمار زيادي قرباني در سراسر جهان بر جاي مي گذارد ديواره عروق خوني ضخيم شده و در نتيجه انعطاف پذيري آنها تا حد زيادي کاهش مي يابد که اين فرآيند با تجمع سلول هاي سفيد خون همراه است.

اين مطالعه جديد براي نخستين بار نشان داد که مي توان با استفاده از نانوذراتي که به طرز چشمگيري به طور هدفمند حرکت کرده و به هدف مورد نظر مي رسند، التهابات قلبي و عروقي را درمان کرد.

از آن گذشته اين پروژه جديد نخستين نمونه در نوع خود است که در آن از تکنيک پزشکي نانويي به طور هدفمند براي کاهش تبعات گرفتگي عروق خوني در حيوانات آزمايشگاهي استفاده مي شود.

نانوپهپادهايي که در اين پروژه توليد شده و به کار گرفته مي شوند يکهزار بار کوچکتر از نوک موي انسان اندازه دارند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1323/پرواز-نانوپهپادها-در-رگ-هاي-خوني
بستن   چاپ